Boendesparandet

0kommentarer

Det känns som att jag har haft ett projekt löpande under senhösten och även nu kommande vår. Tidigare har jag skrivit här om att jag har prioriterat fel vad gäller boendesparandet. Jag har månad för månad lagt pengarna på ett sparkonto. Det var för visso relativt bra ränta för några år sedan men nu när det är 0-räntenivåer så är det ingen bra lösning. 
 
Nu har jag sedan i november fördelat pengar från sparkonto till Avanza Zero. Jag har börjat med att föra över 1 125 kr i veckan från sparkontot till att köpa fonder. Allt nysparande har jag köpt Avanza Zero för. Numera har jag även kryddat med att köpa en andel Rysslandsfond också (Nordeas). Och börsen har ju gått bra under senhösten och början av år 2015 så värdet har varit uppåt. Mycket bra.
 
Är det dags för en rapportering för hur det går? 
Ja, det tycker jag! 
 
Hur såg utgångsläget ut? 
Från början hade jag 123 500 kr på sparkonto och 15 621 kr i fonder, alltså totalt 139 121 kr
 
Hur ser förändringen ut?
I nuläget har jag 124 131 kr kr på sparkonto och 55 677 kr i fonder, alltså totalt 179 808 kr. 
 
 
 
Nedan följer hur utvecklingen har varit;
 
Kommentarer? 
En stor orsak till att jag idag har cirka 180 000 kr i kontantinsats är att jag valde att göra en rad olika omfördelningar från andra sparkonton till mitt boendespar. Det var dels från ett konto som heter "Framtid", vilket jag ser som en självklar överföring eftersom bostadsköp verkligen är ett köp som jag har nytta av i framtiden. Jag har dels också gjort en omfördelning på 22 300 kr från mitt sparande till aktiereserven till boendekontot. Där var, och är, jag lite mer osäker på om det var det rätta eftersom jag mer och mer prioriterar att bygga upp en stor aktiereserv. Dock har jag som villkor att om det blir en börsnedgång så kan jag "låna" från boendesparandet. En bra deal, ju? 
 
Vad gäller fondförändringen på cirka 7 600 kr så känns det bra att jag tog tag i saken och började köpa fonder. Börsen har visserligen gått bra under hösten och början av år 2015 så det är inte konstigt att jag ser en sån här bra utveckling. 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej