56,7 % av nettolönen sparas eller amorteras

0kommentarer

Ny lön har utbetalats till mitt konto och därmed har jag kunnat göra nya överföringar till sparkonton, investeringar och amorteringar. Inför löneutbetalningen hade jag en bra känsla om att det kan bli bra sparkvot denna månad. Efter att ha upprättat budgeten kan jag konstatera att månadens sparkvot är hela 56,7 % av nettolönen! Det är högsta sparkvoten hittills. 
 
Beräkningarna nedan är det som jag sparar på lång sikt! 
 
 
Månadens löneutbetalning var cirka 21 000 kr och det här är den nya lönen eftersom jag har fått en lönehöjning som betalades ut från och med denna månad. I och med ökningen så bestämdes det att jag ska öka på investeringar i aktier med nettoökningen. Därmed ökas investeringar i aktier per månad från 5 000 kr till 5 500 kr. Totalt gick 11 900 kr till investeringar, sparande och amorteringar. En sparkvot på 56, 7% av nettolönen! 
 
Den genomsnittliga sparkvoten de senaste åtta månaderna (så länge som jag har räknat på detta) är numera 51,3 %. Jag kan konstatera att den genomsnittliga sparkvoten ökar månad för månad. 
 
Jag har märkt att det är en del av mina bloggkollegor som räknar sparkvoten på andra sätt, exempelvis med utdelningar inräknat i sparkvoten. En intressant beräkning om jag får lämna en kommentar om det. Det här ska jag också presentera - just för att få en rättvis bild av totalen. Jag har dock beslutat mig för att exkludera pensionsavsättningar som min arbetsgivare gör. Återkommer med besked och jämförelser! 

Kommentera

Publiceras ej