Omfördelning av sparkontot "Framtid"

1kommentarer

Under flera år har jag varje månad sparat 500 kr till ett sparkonto som jag kallar "Framtid". Ni kanske har sett denna femhundring stå angiven när jag presenterar min sparkvot? Förut har jag gjort så att jag delar upp detta konto till andra konton när det har kommit upp i ett högre belopp. Det är nu åter dags. Det finns 6 000 kr på framtids-kontot och jag har bestämt mig för att dela upp detta belopp på två investeringar: aktieinvestering och boendesparande. 
 
Jag har tänkt mig att dela beloppet lika mellan de två olika investeringarna. 3 000 kr går till direktinvestering i aktier då jag anser att aktiereserven för tillfället är på en god nivå (53 672 kr). För boendesparandet går 800 kr till fonsparandet och resterande 2 200 kr går till ett sparkonto för just boendesparande. 
 
Vad tänker ni om fördelningen? 

1 kommentarer

Daniel

05 Feb 2016 19:40

Är bosparandet för att så småningom kunna byta till något större/bättre?

Jag har inga direkta åsikter om fördelningen. Du vet det antagligen lika bra som jag ändå. Äh, du vet det mycket bättre än mig eftersom det är du som går i dina skor.

Det enda jag brukar säga är att det är bra att ha sparande i flera nivåer (en för paniksaker, en för inköp snart och en för mer avlägsen framtid). När folk stoppar in allt de har i aktier blir jag nervös å deras vägnar.

Svar: Boendesparandet är för att jag ska kunna köpa en större lägenhet, i dagsläget bor vi i en tvåa men vi planerar att jag ska köpa en trea om cirka fyra år. Ett inlägg om detta kommer nästa vecka ;)

Vad gäller sparande i olika nivåer så tycker jag att jag har det; buffert, lägenhetsbuffert, tandläkare, resor, boendespar, inköp inom den närmaste tiden. Mycket likvider på sparkonton med andra ord, vilket gör att jag känner mig trygg när mycket går till direktinvestering i aktier.

Trevlig helg! :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej