Mina amerikanska aktier

2kommentarer

Jag har både svenska, finska och amerikanska bolag som jag investerar i. I fredags, när det var Black Friday, passade jag på att köpa fler aktier i mina amerikanska innehav eftersom Avanza hade courtagefri handel. Här nedan ser ni de aktier jag köpte.
 

Då jag inte köpte några svenska eller finska aktier under november månad hade jag hela månadens aktiepeng kvar. Det blev därför en stort köp i fredags istället. Totalt äger jag fyra amerikanska bolag och jag beslutade mig för att fylla på i varje enskilt bolag. Anledningen är att jag har strategin att kontinuerligt fylla på i varje och det här var ett utmärkt tillfälle för det.
 
Med tanke på riskspridning är det bra om jag fördelar portföljen på olika länder. Totalt uppgår de amerikanska aktierna till 103 458 kr (se fördelning mellan bolag nedan). Med tanke på att min totala aktieportfölj är värd 541 119 kr, är det här 19 procent av totalt aktieinnehav.
 
 
 
Jag tycker 19 procent i amerikanska bolag är en bra andel. Min förhoppning är att det även i framtiden ska se ut såhär.
Hur stor andel amerikanska bolag har du av ditt totala aktieinnehav?

2 kommentarer

Humankapitalisten

27 Nov 2017 21:31

Ligger på omkring 15% amerikanskt själv, har inte lagt speciellt mycket tanke kring andelen men känns sådär spontant ganska lagom för egen del. Jag köpte också ett par JNJ i fredags, mycket trevligt!

//Humankapitalisten


Svar: Det låter som en vettig nivå att ha i amerikanska bolag. Har du någon favorit (förutom J&J då ;))?
Rikedom

PengarMoneyPengar

28 Nov 2017 14:10

Dessa köp innebär att du har köpt aktier för över 100 000 kronor i år...? Kommer du investera lika mycket framöver per år tror du?

Svar: Det stämmer, jag har köpt aktier för nära 110 K än så länge i år och chansen finns att jag hinner trycka på köpknappen fler gånger innan året är slut :) Det är inte helt omöjligt för mig att komma över 100K nästa år, mycket görs av de återinvesteringar som jag kan göra (beräknad utdelning för närvarande är 21 K). Håll tummarna!
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej