Bolåneräntan

1kommentarer

Jag har länge haft tankar om att bolåneräntan har en stor påverkan på privatekonomin och främst de löpande utgifterna per månad. När bostadsrätten köptes in år 2015 fick jag, enligt mig, en ganska hög ränta genom min huvudbank. Nu senast uppgick den till 1,91%. Det var väl då jag fick en tankeställare på att det här måste förhandlas ner, eller i alla fall att jag måste kika på andra möjligheter.
 
Då Twitter är bra för att kunna ta del av andras tankar har jag följt #sädinränta och inspirerats därifrån. Det motiverade mig att jämföra bolåneräntan där jag via SBAB kunde få en ränta på 1,59%. Jag och min sambo slängde samtidigt iväg ett mail till min huvudbank där vi beskrev ärendet och att SBAB erbjuder 1,59%.
 
Jackpott! Min huvudbank ville matcha det här genom att ge oss 1,49%. Det gör stor skillnad.
 
Bostadslånet är för närvarande på 794 700 kr. Med 1,91 % ränta är räntekostnaden per år 15 179 kr (1 265 kr per månad). Med 1,49% ränta är nuvarande räntekostnad 11 841 kr (987 kr per månad).
 
Det ger en förändring på 3 338 kr per år eller 278 kr per månad!
 

1 kommentarer

Snålgrisen

14 Mar 2018 10:47

Grattis till en rejäl kostnadssänkning! De pengarna kan man ju göra annat roligt för t.ex. köpa aktier eller amortera.

Svar: Verkligen bra med sänkningen! Får se vad vi gör med pengarna som blir över :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej