Min aktieportfölj augusti år 2015

4kommentarer

Det är säkert många som undrar hur min aktieportfölj ser ut i nuläget? Det kan vara spännande att se hur jag bygger upp en portfölj som jag anser ska fungera på ett långsiktigt perspektiv. Nedan ser ni att det är vissa bolag (Skanska och Hennes & Mauritz) som dyker upp i tabellen två gånger. Det beror på att jag har bolaget både på mitt ISK och i min vanliga aktiedepå. I cirkeln nedanför representerar dock dessa bolag endast en gång. 
 
 
 
Cirkeldiagrammet visar på att jag har tre stora kärninnehav (Hennes & Mauritz, Ratos och Skanska). Jag äger aktier i HM som är en fjärdedel av värdet av hela min aktieportfölj. De minsta innehaven i min portfölj är Profilgruppen och NCC. Det sistnämnda företaget har jag planer på att öka i men jag får vara försiktig då mitt tredje största innehav är Skanska och de är ju som bekant i samma bransch.. 
 
Jag är intresserad av att öka i antingen Swedbank eller någon annan bankaktie (med bra direktavkastning), något av de främsta investmentbolagen och/eller amerikanska bolag. 
 
Vad tycker ni om min aktieportfölj och min riskspridning? Hur tänker ni? Är det tillräckligt fokusering på utdelningsaktier? Dela gärna med er av era tankar! 
 

4 kommentarer

mot6miljoner.se

26 Aug 2015 17:55

Tja! Du har en fin portfölj! Jag har några frågor.
1) Du sparar inte i fonder nånting?
2)ligger du full investerad eller har du vad folk kallar (krigskassa) för nedgångar?
3) hur mycket lägger du av i månaden?

Lycka till med bloggen och investeringarna!

Svar: Hej! Tack för din kommentar och dina frågor. 1) Jag är lite rädd för fonder, främst för att jag har märkt att de har avgifter som jag anser inte är befogade. Hösten 2014 och våren 2015 sparade jag i fonder från mitt boendekapital (kontantinsats till bostadsrätten jag nyss köpt). Jag sålde dock av allt i juni 2015. De fonder jag hade var i Avanza Zero som ju inte har några avgifter. I framtiden kan jag tänka mig att ha ett litet månadssparande i en eller flera fonder som antingen inte har någon avgift alls alternativt i en fond som har en väldigt låg avgift.

2) Jag har anammat att ha en krigskassa, något som jag kallas min aktiereserv. Aktiereserven har jag byggt upp månadsvis och är nu uppe i 50 800 kr. I dagsläget är mina aktier värda 275 400 kr. Tanken är att jag ska kunna gå in med likvider när börsen går ner (kraftigt). I slutändan tror jag att det är värt att psykologiskt ha likvider vid dessa tillfällen, då kan jag köpa fler aktier i olika bolag och i framtiden ser jag skillnad just på grund av att jag då får högre utdelningar (när jag tittar på belopp).

3) Kul och viktigt att du frågar hur mycket jag kan gå in med varje månad. Sedan en tid tillbaka mäter jag min spar-amortering- och investeringskvot. Allt inräknat ligger jag på 45-50 % av nettolönen. Men om vi ”bara” ser på hur mycket som går till aktier per månad så är det; 5 000 kr går direkt per månad till att investeras och sen sparar jag 2 500 kr – 2 800 kr per månad på ett sparkonto till min aktiereserv. Det är alltså mellan 7 500 kr - 7 800 kr som går till aktier per månad.
Rikedom

Daniel

26 Aug 2015 19:29

Jag tycker det ser ut som en bra portfölj. Spridning mellan konsumentvaror, industri (lite), bygg och bank. Både lokala och internationella bolag.

Jag har själv ett par av bolagen i din lista. Dock inte H&M eftersom jag tycker de känts lite dyra och jag är så dålig på kläder. Skanska och NCC överlappar så jag har bara ett av dem och jag har Investor som investmentbolag istället för Ratos, utan att egentligen ha någon värdering på att det ena är avgörande bättre än det andra.

Om jag hade haft din portfölj skulle jag nog velat ha det lite mer diversifierat i fler bolag och kanske lite mer internationellt för att inte drabbas för hårt om 1 eller 2 bolag spelar bort sina pengar eller om Sverige som land styrs åt helt fel håll (just nu är jag irriterad på vår fega finansminister) men det är allt.

Svar: Tack för din kommentar och feedback. Något som jag gärna ser mer av, det lär jag mig av.
Jag har tänkt att få in lite mer industri-bolag i min portfölj men eftersom jag kan så lite om det så är det svårt att läsa in sig och besluta sig för vilket bolag som skulle passa. Kanske en läxa att lära sig mer om under hösten och vintern.

Har du några förslag på bra amerikanska bolag med bra utdelning? Jag har just nu Coca Cola men har bestämt mig för att åtminstone ta in två bolag till. McDonalds och Wal-Mart står högt på önskelistan. Har du några tankar om det?
Rikedom

Mårtens investeringsblogg

06 Sep 2015 10:28

Ser ut å vara en fin portfölj du bygger upp. Precis de bolag jag gillar. Fortsätt så! Lägger in din blogg på min lista över bloggar jag följer.

Svar: Tack! Din portfölj ser också fin ut. Just nu håller jag på o funderar på 1-2 svenska bolag som jag kan utöka portföljen med. Plus 1-2 amerikanska bolag. Jag har inte börjat med en blogglista (är inte hundra på hur jag gör) men jag läser din blogg flitigt :)
Rikedom

Daniel

11 Sep 2015 19:42

Apropå amerikanska bolag med bra utdelning så verkar problemet vara att det finns för många. Ett par av dem kommer misslyckas, men de flesta kommer det gå bra för och hur kan någon veta vilket?

Jag har köpt Johnson & Johnson (konglomerat med både läkemedel, sjukvård och konsumentprodukter) och känner mig ok med det. Jag har också lite Procter & Gamble (konsumentprodukter) som folk verkar tycka är oerhört tråkiga samt lite Coca Cola.

Andra bolag jag sneglat på vid något tillfälle och inte direkt strukit är McDonalds, Wal-Mart, Realty Income, American Electric Power Company, Honeywell, IBM, LyondellBasell och Microsoft. Om du kan lista ut vilka av alla dessa bolag som är bäst val så lyssnar jag gärna. :-)

Idealt vill man ju ha en bra utdelning, gärna många gånger om året, samt en utdelningsökning som slår inflationen. Dessutom ska ju helst inte aktierna sjunka i pris så att man kan få tillbaka sin investering om man behöver kontanter.

De som har absolut bäst direktavkastning på papperet verkar ha det för att folk tror att den kommer spricka och aktier sjunka/rasa i värde. Folk kommer ibland ha fel och då är det ett jättebra köp. Hmm, kasta tärning?

Kommentera

Publiceras ej