Balansräkning 31/5 - 2015

1kommentarer

Under månaden har nettoförmögenheten ökat från 393 798 kr till 409 988 kr. En ökning med 16 190 kr. 
 
En nettoförmögenhet på över 400 000 kr alltså!!! Som jag tidigare skrivit var mitt mål att nå upp till denna summa i augusti år 2015. Lite innan utsatt mål med andra ord. 
 
 
  • Månadens utdelningar uppick till 4 707 kr. 
  • Sammanlagda marknadsvärdet på aktierna är 275 679 kr (föregående månad var det 264 762 kr).
  • Under månaden har jag köpt 75 st aktier i Skanska med ett belopp om 13 321 kr. 
  • Från maj månads löneutbetalning har spar/amorterings/investeringskvoten uppgått till hela 53,5 %. Ett enskilt inlägg kommer om detta! 

1 kommentarer

Daniel

06 Jun 2015 18:31

Först, grattis till sådana framgångar!

Det är verkligen trevligt när utdelningarna är så stora att de märks.

Sedan är det en sak jag började fundera på när jag såg ditt inlägg. Man är glad när värdet har ökat, för att man har sparat mer (yay!) och för att man fått utdelningar (yay!) och för att priset på företagsandelar har ökat (inte yay?).

På lång sikt vore det bra om företagsandelar blev billigare så att man kan köpa billigt och få fler andelar och större utdelningar, men hur kommer folk hantera att värdet på sparandet sjunker? Kommer man bli deprimerad och ge upp, eller kommer man bli glad för att det blir billigare? Olika personer kommer göra olika, men jag är orolig för att det finns de som inte kommer hantera det bra.

Svar: Tack, Daniel! Jag håller helt med dig, företagsandelarna får gärna bli billigare och det är då jag kommer använda min "aktiereserv" (som är uppe i cirka 40 000 kr). På grund av den aktiereserven så tror jag att jag kommer ta det lugnt, sitta still i båten osv. Just för att jag under en lång tid har byggt upp den till att användas till när det blir billigare på börsen - då ser jag min chans till att köpa billigt och i framtiden (förhoppningsvis) få hög andel i utdelningar.

Det kommer naturligtvis vara de som upplever en eventuell nedgång negativt, de som inte är beredda på att se sina aktier minska i värde. Tips är att läsa böcker inriktade på det psykologiska inom ekonomin. Kanske kan jag läsa en sån bok på semestern?
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej