Ny investeringsfilosofi!

1kommentarer

Min investeringsfilosofi har under en längre tid varit att investera 12 000 kr till 15 000 kr per kvartal. Jag tycker att det här har fungerat bra hittills och jag håller på perioderna och köper när jag ska. 
 
På Avanza Bank har jag courtage-klassen "Small", vilket har inneburit att jag har betalat 39 kr per affär. 39 kr per affär gäller så länge beloppet är under 26 000 kr, annars är det 0,15 % courtagekostnad. 
 
Nu funderar jag på om jag ska byta investeringsmetod genom att investera varje månad istället för varje kvartal (det blir ändå samma belopp som går till aktier per månad). Då skulle jag istället investera cirka 5 000 kr per månad i ett bolag. Jag har räknat ut att det är fördelaktigare med courtage-klassen "Mini" vid dessa tillfällen. Denna curtage-klass innebär att courtage om 1 kr tas ut vid köp upp till 400 kr. Courtaget är efter detta belopp 0,25 % av beloppet.
 
RÄKNEEXEMPEL
Jag köper aktier för 5 000 kr per månad. Courtaget skulle i sånna fall bli; (0,25/100) * 5 000 = 12, 50 kr per affär. 
Eftersom det kostar 39 kr i courtage när jag har köpt kvartalsvis så blir tre enskilda köp (12, 50 kr * 3 tillfällen) 37, 50 kr i courtage. Alltså ingen förlust bara för att jag ändrar investeringsmetod. 
Varför vill jag ändra investeringsmetod? 
Jag tror det är fördelaktigt att investera mer regelbundet än vad jag har gjort tidigare. I och med att courtaget ändå kan vara lägre så är det bra tillfälle. Det är också bra att jag kan köpa olika bolag snabbare än att behöva vänta till ett nytt kvartal. 
 
Det finns naturligtvis också nackdelar med att byta investeringsmetod. En är att jag behöver lägga ner mer tid till att fundera och analysera olika bolag för att på så sätt välja att investera i det eller inte. Som jag tidigare har skrivit så är tiden knapp och jag har tidigare känt att jag inte har hunnit med olika årsrapporter och delårsrapporter. 
 
Jag tror ändå att fördelarna väger tyngre än nackdelarna. Som tillägg vill jag även meddela att sparandet till min aktiereserv fortsätter som innan; minst 1 900 kr sparandet dit per månad. Nu har jag cirka 40 000 kr i aktiereserven som ju är till investering när ett enskilt bolag har en minskad kurs eller när det sker en börskrasch. 

1 kommentarer

Daniel

18 Jun 2015 11:17

Jag tycker det låter vettigt, både att handla oftare och att byta till Mini. En gång i månaden är lättare att få in rutin på, och med mindre affärer blir det oro för att ha köpt exakt på toppen.

Svar: Jag håller helt med dig i det du skriver! Det känns också lite mer motiverande om jag kan göra köp varje månad, det händer lite mer i privatekonomin då. Tack för din kommentar och glad midsommar!
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej