48 % av nettolönen sparas eller amorteras

1kommentarer

Och så var det dags igen. Löneutbetalning. Som jag längtat efter denna dag. Det gör jag mer eller mindre varje månad när dagen börjar närma sig. Det är inte för att jag behöver pengarna för att kunna gå o köpa mat. Det är inte krisen som är det avgörandet för längtan. Det är känslan att få föra över pengar till olika sparkonton och aktiedepåer. Det är för att det är en sån härlig känsla att veta att jag delvis har vunnit. Vunnit kampen mot konsumtionssamhället och vunnit kampen till att jag är på väg att själv få bestämma merparten av min tid i framtiden.

Jag är lycklig lottad som för några år sedan beslutade mig för att göra det rätta. Börja spara och investera pengar. Denna månad har jag en sparkvot och amorteringskvot på 48 % av nettolönen. Månad för månad brukar jag beräkna hur pass bra min sparkvot är. Jag har kommit fram till att den ligger stabilt på 45 - 48% (se den senaste sammanställningen som jag publicerade här). När jag pratar om denna spar- och amorteringskvot så pratar jag om de amorteringar som jag gör på mitt CSN-lån och de sparande som jag gör långsiktigt (till boende, aktieköp och aktiereserven). Det är alltså inte de pengar som jag för över till resor eller till bufferten (kortsiktigt).

Så här ser det ut denna månad;

Den här månaden fick jag ut 20 500 kr på mitt bankkonto. Som ni ser nedan har jag sparat och amorterat långsiktigt med ett belopp om 10 006 kr. Alltså uppnår jag en kvot om 48 % den här månaden (10 006 kr / 20 500 kr = 0,488). 

1 kommentarer

Utdelnings91an

28 Mar 2015 14:46

Fantastisk sparkvot! Jag känner igen mig i känslan när man i lugn och ro får föra över pengarna till olika konton - Fantastiskt!

Svar: Det är verkligen fantastiskt! Efter varje månadsutbetalning är jag så nöjd över vad jag presterat och vad jag i framtiden kommer ha nytta av det som jag lyckades spara eller amortera.
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej