Jag är inte där än

2kommentarer

I januari påbörjade jag en uppgift att för varje månad redovisa hur stora utgifterna var, läs här. Anledningen är för att jag vill ha koll på hur höga passiva inkomster jag behöver i framtiden (med reservation för att utgifterna kan komma att ändra sig). Jag gjorde en redovisning för januari månad som uppgick till 11 100 kr, se den redovisningen här. Det var meningen att jag skulle göra redovisningar för månaderna februari och mars också, men jag kom liksom av mig. Ibland blir det så. 
 
Istället går jag rakt på april månad där utgifterna visade sig uppgå till 10 126 kr. Som jag beskrivit tidigare så kommer det alltid månader där någon stor utgift kommer under en månad. I januari så var det förlovningsringen och i april kan jag konstatera att det är linsköpet (som görs var sjätte månad ungefär) som utmärks.  
 

 
Samtidigt kan jag konstatera att mina nuvarande utdelningar för år 2015 nääästan täcker april månads utgifter. Jag är inte där än, men det är framsteg enligt min mening!! Jag tycker att det känns bra. 
 
 
 
Att göra: 
  • En likadan beräkning för maj månad och publicera den på bloggen
  • Säga upp gymkortet eftersom vi har gratis gym på jobbet som jag börjat gå till istället
  • Minska ner på utematen (med undantag för utbildningsresor och tjänsteresor)

2 kommentarer

PengarMoneyPengar

09 May 2015 14:23

Du är inte där än - men bara genom att du tar tag i att räkna ut månadens utgifter är ett STORT steg på vägen. Du får mer koll på vad som behövs för att nå målet.

Svar: Stort tack för peppen du ger mig! Det betyder mycket :) Lycka till med din redovisning av utgifterna också, när jag läste ditt inlägg blev jag nöjd.
Rikedom

Utdelnings91an

09 May 2015 15:11

Ser bra ut! Med denna låga utgiftsnivån kommer vägen till ekonomiskt oberoende gå undan. Att analysera är dock såklart först intressant när efter man har spårat 1-3 års olika totalutgifter och därefter kan räkna fram ett genomsnitt så att man får med större renoveringskostnader som återkommer, större återkommande semesterresor o.s.v.

Svar: Helt sant! Det ska bli spännande att se på lite längre sikt vad genomsnittet blir. Sen kan ju mycket påverka; familjesituation och bostadssituation.
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej