Jämförelse investmentbolag - Industrivärden

1kommentarer

Som jag har beskrivit i det här inlägget vill jag ta reda på mer om investmentbolagen för att på så sätt ha mer kött på benen för att kunna investera i ytterligare ett investmentbolag. Sedan innan äger jag Ratos. Det är därför dags att ta reda på mer om Industrivärden!
 
 
 
INDUSTRIVÄRDEN
Historia
Bolaget bildades år 1944 efter ett lagförslag som gick ut på att aktieinnehav i olika banker skulle begränsas. Det här medförde att Handelsbanken bildade Industrivärden och överförde aktier till bolaget. Syftet till bildandet var att dela ut aktieinnehaven till bankens aktieägare. År 1944 hade Industrivärden åtta stycken aktieposter och det var företag inom bland annat skogs-, verkstad - och textilbranschen. Av dessa åtta företag är idag endast Ericsson kvar som börsnoterat företag. 
 
Nuvarande företagsportfölj 
I Industrivärdens portfölj finns följande bolag: Handelsbanken (Finans & Fastighet), SCA (Sällanköpsvaror och Tjänster), Volvo (Industrivaror och Tjänster), Sandvik (Industrivaror och Tjänster), Ericsson (Informationsteknik), ICA Gruppen (Dagligvaror), Skanska (Industrivaror och Tjänster) och SSAB (Material). Samtliga av dessa bolag är stora svenska bolag, och är noterade på Stockholmsbörsen. 
 
Den bransch som Industrivärden har högst andel i är "industrivaror & tjänster" (33 %), tätt följt av "finans & fastighet" (29 %). 
 
Industrivärdens krav vid köp av företag
Industrivärden satsar på långsiktigt investerande och äger nordiska kvalitetsbolag. Industrivärden jämför kontinuerligt de 800 börsbolag som finns på de större nordiska aktiemarknaderna och investeringar sker i de bolag som de anser har en långsiktig god värdepotential. Bolaget har ett aktivt ägandeperspektiv vilket medför att Industrivärden har en god förståelse för bolagens verksamhet, omvärld och löpande utveckling. När Industrivärden analyserar bolagen görs detta med fokus på den framtida värdeutvecklingen och den löpande utvärderingen görs mot kvantitativa mål. 
 
Utdelningspolicy
Intressant är att läsa Industrivärdens utdelningspolicy där de anger att policyn är att ge aktieägarna en direktavkstning som är högre än genomsnittet för Stockholmsbörsen. Intressant tycker jag. Vad innebär det här i praktiken? Historiskt sätt? För år 2014 var direktavkastningen 4,4 procent i A-aktien och 4,6 procent i C-aktien. Samtidigt var utdelningstillväxten 14 procent för år 2014. Genom www.borsdata.se kan jag konstatera att direktavkastningen mellan år 2006 och år 2014 har legat mellan 4,04 % och 6,35 %. 
 
 
 
Ledningsgruppen
I ledningsgruppen ser vi Helena Stjernholm som verkställande direktör och som styrelseordförande ser vi Fredrik Lundberg. Andra namn i styrelsen är bland annat Bengt Kjell, Pär Boman och Nina Linander. 
 
Årsredovisningar och kvartalsrapporter
När jag bläddrar igenom årsredovisningen för år 2014 bjuds det på information om att totalavkastningen för  Industrivärden A uppgick till 13 procent och för C-aktien uppgick den till 16 procent. Industrivärden har gjort några nettoköp under år 2014: Volvo med 1 188 Mkr samt Sandvik med 542 Mkr. Nettoförsäljningar under året var Skanska med 117 Mkr och Ericsson med 45 Mkr. 
 
Nedan ser ni hur Industrivärdens aktieportföljs totalavkastning ser ut för år 2014. Vi kan uppmärksamma att Handelsbanken har gått bra men att SSAB, SCA och Sandvik ligger i botten. Det ska bli intressant att få läsa årsredovisningen för år 2015 och se hur det här har utvecklats sig. 
 
  
 
Egna kommentarer
Som jag har konstaterat innan så äger jag Ratos som är ett av de största investmentbolagen i Sverige. Det är bra. Jag har också konstaterat att jag är sugen på ett till investmentbolag. Varför skulle det då bli Industrivärden? Jo, jag tror att Industrivärden kan komplettera mitt innehav i Ratos just för att bolaget investerar i stora börsnoterade svenska företag. Då Ratos riktar in sig på små onoterade bolag är det bra med en trygghet i en blandning av de största företagen i Sverige. 
 
Industrivärden har en aktieportfölj där det finns flera olika bolag som jag kan tänka mig att investera i enskilt. Jag tänker då främst på Handelsbanken, Ica Gruppen och Volvo. Genom investering i Industrivärden kan jag komma åt dessa bolag med hjälp av att endast investera i Industrivärden och därmed får jag en stor riskspridning på köpet. Jag har en tid funderat på att ta in en till bankaktie (Handelsbanken ligger bra till på den listan) och genom investering i Industrivärden får jag ta del av denna bank. 
 
Det som kan vara till nackdel för mig i en eventuell investering i Industrivärden är att de för tillfället vänder sig till svenska börsbolag, de andra nordiska länderna är inte så pass representerade som jag skulle vilja. Varför vill jag då också att Industrivärden vänder sig till andra marknader än den svenska? Jo, i och med att jag redan har så pass många svenska bolag i min portfölj skulle jag vilja sprida riskerna till Norge, Danmark eller Finland. Jag kanske istället får investera i ett norskt oljebolag... Eller inte. 
 
Passar Industrivärden in i min portfölj och de kriterier jag har för att investera i företaget? Jag skulle vilja säga det, speciellt när jag tittar på utdelningshistoriken. Jag vet att historik är gamal data men jag tycker ändå att det är information som är viktig att ta i beaktelse. Jag har ett mål om direktavkastning på över 3 procent om jag ska investera i ett bolag, Industrivärden uppnår detta historiskt sätt. Kommer de också göra det i framtiden? Jag tror det. De verkar vara så skickliga på det som de gör och deras utdelningspolicy tycker i alla fall jag styr dom åt rätt håll. 
 
Mitt råd är att köpa Industrivärden på lång sikt. För dagens aktiekurs är direktavkastningen 4,1 procent. 

1 kommentarer

Daniel

27 Nov 2015 10:15

Det låter genomtänkt och det låter i alla fall inte som ett dåligt beslut. Vad mer kan man kräva av långsiktiga investeringar?

Svar: Jättefint bolag enligt mitt tycke!
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej