eWork Scandinavia

7kommentarer

Under den senaste tiden har sociala medier och tidningar skrivit allt mer om företaget eWork Scandinavia. Placera har exempelvis nämnt bolaget som ett av fem medelstora bolag som har chans till framgång och hög tillväxt. Ett riktigt tillväxtbolag alltså. Men hur är deras verksamhet? Jag har skrivit några rader om bolaget. 
 
 
 
VERKSAMHET
eWork Scandinavia
 startade år 2000 och har sedan dess växt till att bli marknadsledande inom sitt segment. Bolaget är en konsultmäklare som riktar in sig på IT, telekom, teknik och verksamhetsutveckling. Från början erbjöd eWork enstaka konsulttillsättningar till att numera erbjuda fullständiga outsourcinglösningar. Bolaget sköter all administration i uppdragen och eWork är avtalsparten till både uppdragsgivaren och konsulten.
 
Bolaget har verksamhet i Sverige, Finland, Norge, Danmark och numera även i Polen (från och med år 2015). Intressant att nämna är att eWork under år 2015 rankades till den största IT-konsultleverantören i Sverige av analysföretaget Radar. 
 
eWork är noterat på Stockholmsbörsen, under listan Small Cap. De verkar inom branschen industrivaror & tjänster. Om vi går tillbaka historiskt och tittar på aktiekursen har denna gått upp cirka 47 procent på ett år och cirka 21 procent bara i år. 
 
AFFÄRSIDÉ OCH MÅL
Affärsidén är att förenkla konsulthanteringen och affärsmodellen utgår från att konsulten inte är anställd hos bolaget. Istället är det ett konsultnätverk och urvalet sker utifrån behov. Bolaget anger att det i slutändan blir en optimerad affär både mellan konsult och konsultköpare. 
 
Styrelsen har fastslagit finansiella mål för år 2016 till år 2020. De är indelade i två delar: 
  • Bolagets årliga omsättningstillväxt ska genomsnittligt uppgå till 20 procent. 
  • Genomsnittlig vinst per aktie ska i genomsnitt öka med 20 procent per år.
 
DET SENASTE ÅRET
eWork nämner själva att efterfrågan har varit god på alla deras landsmarknader under år 2015 - framför allt i Sverige och i Danmark. Bedömningen från bolaget inför år 2016 är att den starka marknaden ska hålla i sig. Spännande att se hur nettoomsättningen kommer uvecklas under året. Vi har dock siffrorna för år 2015 klara för oss och nettoomsättningen ökade med 29 procent under denna period. Samtidigt ökade rörelseresultatet med 50 procent. 
 
Vad gäller orderingången ökade denna med 22 procent under år 2015 jämfört med år 2014. Denna uppgår nu till 8 271 MSEK för helåret och innehåller nya affärer och förlängningar av äldre affärer. Ökningen av orderingången hänför sig dock främst till konsulter på nya uppdrag. 
 
Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 3,48 kr under år 2015 jämfört med 2,43 kr under år 2014. Samtidigt ökade medelantalet tillsvidareanställda från 157 till 176 mellan åren men också omsättningen per anställd. 
 
Kassaflödet från den löpande verksamheten för år 2015 minskade i jämförelse med år 2014. I siffror är det från 20,4 MSEK till -88,5 MSEK. eWork anger att förändringarna i rörelsekapitalet beror på att det i månadsskiftena sker betalning från kunderna och till konsulterna. Vid vissa tillfällen kan alltså detta ha stor effekt på kassaflödet vid förskjutningar av in- och utbetalningar.
 
UTDELNINGEN
Enligt årsredovisningen för år 2014 är styrelsens mål att dela ut minst 75 procent av årets resultat efter skatt. Hur väl stämmer detta? Vi tar reda på det med uppgifter om utdelningen för år 2016 och 2015. 
 
Styrelsen har föreslagit en utdelning för år 2016 om 3,25 kr per aktie. Som jag skrev ovan är resultatet per aktie 3,48 kr - vilket betyder att bolaget delar ut 93 procent av vinsten. Om vi jämför med utdelningen för år 2015 var utdelningen totalt 4,50 kr per aktie (2,50 kr i ordinarie utdelning och 2 kr i extrautdelning). Resultat per aktie var 2,43 kr - vilket betyder att bolaget delade ut 185 procent av vinsten. Bra där. Men hur är det med direktavkastningen? 
 
Enligt borsdata.se har direktavkastningen under de senaste åren legat på ett intervall om 3,4 procent till 10,96 procent (se nedan). Under de senaste året har eWork haft en direktavkastning som överstiger både OMX och branschens direktavkastning. 
 
 
RISKER OCH OSÄKERHETER
Vilka risker och osäkerheter finns? Bolaget har angett följande:
  • Att konsulttjänsterna ska få minskad efterfrågan
  • Lyckas behålla kompetent personal
  • Kreditrisker
  • Valutarisker
 
UTSIKTER
eWork anger själva att de ser utsikterna som goda under år 2016 men även på lång sikt. De grundar detta på att den moderna arbetsmarknaden förmodligen kommer få en växande andel av arbetskraften som arbetar som konsulter. De bedömmer också att konsultmarknaden kommer växa vilket i sin tur medför ökning av antalet konsultuppdrag. I eWorks fall anser de att den nordiska konsultmarknaden fortsättningsvis kommer vara stark. 

EGNA KOMMENTARER
eWork är ett tillväxtbolag som ser intressant ut. De historiska siffrorna är fina och framtiden är ljus om vi ska tro bolaget självt. Jag kan hålla med om att konsulterna är inräknaden i den moderna marknaden. Det är effektivt för kunderna och eWork tjänar på arbetssättet. 
 
Det som lockade mig till bolaget är den höga utdelningen och den utdelningshistorik som finns. Jag värderar utdelningar och bra direktavkastning. När det handlar om tillväxtbolag anser jag att utdelningen är en bonus i sammanhanget. 
 
Jag räknar med att bolagets nettoomsättning fortsätter öka i och med ökad efterfrågan på konsulter. Det blir även intressant i förlängningen då utdelningspolicyn är att dela ut minst 75 procent av resultatet efter skatt. Framöver har jag förhoppning om att eWork utvecklas på marknader utanför Sverige (befintliga) och därmed höjer sin position på dessa marknader. 
 
  • Årsredovisningen för år 2015 publiceras i början av april 2016 - jag kommer garanterat läsa den! 
  • Har jag gjort köp i eWork? Jag återkommer med det svaret...
  • Vad tycker ni om bolaget? 

7 kommentarer

Daniel

11 Mar 2016 09:36

Jag har också sett det nämnas lite överallt så tack för en bra sammanställning! Det låter som ett trevligt bolag om man får det till rätt pris.

Jag skulle inte ha något emot en IT-konsult i portföljen så synd att jag inte har tid att läsa in mer noggrant... Kanske till helgen.

Svar: Tack, Daniel! Det var roligt att kolla upp bolaget lite mer än bara de rader som jag har läst i media. Kanske ska vi komplettera våra portföljer med bolaget? Jag skulle i alla fall behöva en IT-satsning i min :)
Rikedom

Anders Pengaregn

11 Mar 2016 15:35

Kul att läsa lite mer om eWork. Läste också om dem via Placera och tyckte dom verkade intressant.

Trevlig helg!

MvH Pengaregn

Svar: Det är ett fint bolag, vad det verkar. Vi får se vad eWork har att erbjuda i framtiden!Trevlig helg!
Rikedom

Anders Pengaregn

11 Mar 2016 15:35

Kul att läsa lite mer om eWork. Läste också om dem via Placera och tyckte dom verkade intressant.

Trevlig helg!

MvH Pengaregn

Framtida Frihet

12 Mar 2016 11:10

Jag måste säga att bolaget är helt klart intressant och ett möjligt investeringsobjekt.

Dock känner jag att jag behöver läsa på mer om bolaget innan jag köper in mig. Som så många andra intressanta bolag finns eWork på min bevakningslista!

Svar: Helt klart är eWork intressanta för framtiden! Jag har inte så stor andel i tillväxtbolag så det vore ju bra. Vill du avslöja fler bolag på din bevakningslista?
Kul att du kommenterar på min blogg, ska läsa igenom din men önskar dig redan nu ett stort lycka till med dina framtida investeringar!
Rikedom

Framtida Frihet

12 Mar 2016 12:15

Jag har tänkt att lägga upp min bevakningslista på bloggen inom en snar framtid, så håll utkik där!

Stort tack, och lycka till själv! :)

Svar: Jag ger mig till tåls! :)
Tack!
Rikedom

Mattias

16 Mar 2016 10:08

Jag har ägt bolaget sedan ca ett år tillbaka och blir bara mer och mer positiv. Det är mitt största innehav och jag kommer fortsätta att köpa ett tag till.

Bra blogg förövrigt!

Svar: Då är du en av de som har den avkastningen som jag nämnde i mitt inlägg, grattis! Hur fick du upp ögonen för bolaget så "tidigt"?
Tack för berömmet angående bloggen, det är sådana kommentarer som gör att bloggen är livs levande än idag :)
Rikedom

Mattias

16 Mar 2016 17:48

Det var bara tur egentligen, jag hade en bekant som började jobba på ework och hon var väldigt positivt inställd till företaget vilket gjorde att jag kollade upp det.


Svar: Jag förstår! Bra med kontakter :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej