Hur gör ni med utdelningarna?

4kommentarer

Den stora utdelningssäsongen närmar sig med stormsteg. Utdelningar från svenska bolag sker mestadels på våren, mellan mars och maj. Där har vi merparten, men det finns också företag som utmärker sig med andra utdelningsmånader. 

Mina utdelningar för januari och februari har inte varit så stora (84 kr respektive 250 kr). Det här har gjort att jag valt att återinvestera dessa likvider den månaden som de kom in på mitt konto. I april och maj väntas större belopp, flera tusen kronor. Vid dessa tillfällen känner jag att det behövs en tankeställare till om jag ska investera dom direkt, fördela på årets månader eller om jag ska överföra dom till min aktiereserv.

Hur gör ni med utdelningarna? Skriv gärna en kommentar och berätta! 

4 kommentarer

PengarMoneyPengar

20 Mar 2016 12:56

Bra frågeställning. Nu när mina svenska utdelningar har ökat rätt så många tusen kronor så funderar jag på att ha kvar kontanterna i ISK:n, men på något sätt fördela ut pengarna per månad. Jag vill ju inte flytta ut och in pengar i ISK pga skatteskäl så det får bli att jag håller det i huvudet eller om jag skriver ner det i Excel.

Så, jag ska fördela ut återinvesteringarna per månad året ut. Det gör även att man inte köper enbart vid en tidpunkt, och kanske för ett stort belopp utan då och då.

Återkom gärna med ett inlägg om hur tänker.

Svar: Bra tanke med synpunkten på skattetidpunkten. Det blir så att jag inte heller överför utdelningarna från mitt ISK utan har kvar likviderna där tills jag investerar dom. Tack för kommentaren! Jag återkommer till hur jag tänker kring återinvesterandet.
Rikedom

Daniel

20 Mar 2016 19:29

Jag skrev precis ett inlägg om samma dilemma. Tittar jag tillbaka på tidigare år så har jag bara låtit dem ligga bland likviderna och sedan har de använts till nästa köp, men just nu är likviderna redan nu lite väl stora.

@PengarMoneyPengar: Du har en poäng där med skatten. Utdelningarna är ju skattefria för det nuvarande kvartalet men om man tar ut dem och sätter in dem så är det ju inte så längre.

Svar: Bra synpunkt ur skattemässiga skäl! Och visst kan vi fundera igen och återigen på vad vi ska göra med utdelningarna som kommer in på våra depåer. Jag återkommer i veckan hur jag ser på saken. Sålänge ska jag läsa ditt inlägg på din blogg!
Rikedom

Daniel

22 Mar 2016 20:08

Inte så mycket att läsa. Jag skrev bara att jag också var osäker.

Peder

09 Apr 2016 22:17

Mina utdelningar lägger jag i "aktiereservern" jag har på Avanza. Alltså Collector spar med 0,5% ränta... Jag återinvesterar dem inte direkt., om jag inte ser ett bra köpläge förstås. :-)
Kul att se snöbollen komma i rullning, snabbare och snabbare och större ju längre den rullar :-)

Kommentera

Publiceras ej