Min första kortsiktiga vinstaffär

0kommentarer

Rubriken stämmer. I min så kallade tillväxtportfölj köper jag bolag som jag tror kan stiga i aktiekurs på en kortare tid. Varje månad köper jag för 500 kr och jag har som mål att sälja när aktiekursen nått en uppgång på mellan 10-15 procent. Stor skillnad mot min långsiktiga portfölj där jag i regel inte säljer innehaven. 
 
I september köpte jag Scandic Hotels Group och sålde bolaget häromdagen. Anmärkningsvärt är att det är första försäljningen som jag gör och då är det alltid speciellt. Vinsten då? Ja, det var ingen avsevärd vinst i kronor räknat. Det blev 25 kronor i vinst och uppgången var 11,8 procent från köp. 
 
 
Någonstans får jag börja, jag har haft innehav i tillväxtportföljen som har gått upp cirka 15 procent men har då inte sålt. Min säljstrategi har med andra ord inte varit helt klar vid tidigare tillfällen. Förhoppningvis kan jag i framtiden våga trycka på sälj-knappen och presentera fler kortsiktiga vinster. 
 
 
I nuvarande tillväxtportfölj finns följande bolag: 
  • eWork Group
  • Kopparbergs
  • Opus Group
  • Paradox Interactive
  • Sensys Gatso Group
  • Swedish Orphan Biovitrum

Kommentera

Publiceras ej