Allt viktigare: Buffert

0kommentarer

Som jag tidigare har skrivit här har jag som mål att bygga upp min buffert, sakta men säkert. Mitt mål är att ha 5 000 kr på min internetbank och 10 000 kr på HoistSpar.
 
För tillfället har jag 2 100 kr på internetbanken och endast en 50-lapp på HoistSpar. Tanken är att jag månadsvis för över en slant till bufferten när lönen kommer in, för att sedan komplettera med de likvider som eventuellt är kvar på lönekontot när löneperioden är slut.
 
Jag har ingen generell tid för när målen för bufferten ska vara uppfyllda utan det får komma naturligt med manuella månadsöverföringar. Dock är uppföljning a och o.
 
Varför vill jag så gärna ha en buffert? Det är tryggheten jag vill åt. Jag vill känna att jag har möjlighet att välja aktiviteter när alternativ dyker upp. Om inte för just det att min sambo är mycket spontan och då vill man fasen vara beredd med likvider!!! Hehe.
 
Jag läser ibland att experter anger att man ska ha en buffert på två - sex månadslöner på ett sparkonto innan man kan investera i aktier. Det här rådet har jag aldrig följt. Och jag är osäker på om jag ska utvidga mitt buffertmål till mellan två och sex månadslöner. För tillfället är jag nöjd med det uppsatta målet men framtida förändringar i livet kan naturligtvis medföra förändring i buffert-tänket.
 
Hur stor buffert har du och hur har du resonerat fram beloppet?

Kommentera

Publiceras ej