Fonder som framtida buffert?

3kommentarer

I framtiden är mitt mål att jag ska arbeta betydligt färre timmar än vad jag för tillfället gör. Om inte något arbete alls så endast några få timmar i veckan. För att få ihop det ekonomiskt funderar jag på att vid varje kommande månadslön köpa fonder för 200 kr - 300 kr.
 
Dessa fondpengar ska jag ha som extra när jag bestämmer mig för att arbeta färre timmar. Jag slits dock mellan varför det skulle vara bättre att investera en slant, månatligen, i fonder istället för att köpa utdelningsaktier för just dessa hundralappar. Är det inte bättre om jag köper aktier och därmed höjer utdelningen direkt?
 
Varför skulle det vara fördelaktigare för mig att investera i fonder? Det skulle i så fall vara att fonderna möjligtvis kan ha högre totalavkastning jämförelsevis med direktavkastningen i motsvarande aktier. Då får jag högre belopp som är i fonder och som jag i framtiden får lov att sälja av för att klara månadsutgifterna.
 
Jag tänker mig att dessa fonder i så fall får utgöra en slags buffert för de månader eller år där utgifterna sticker iväg något mer än vad beräkningarna var. Alltså de år där utdelningarna inte är tillräckligt stora. En slags trygghet att ha fonderna och då våga sluta arbeta helt eller delvis.
 
Planeringen för att arbeta färre timmar är långt fram i tiden vilket säkerligen innebär att jag kommer tänka om flera varv innan jag har bestämt mig. På vägen får ni gärna kommentera hur ni resonerar. Eller hur ni rent praktiskt har hanterat frågan i ert egna ekonomiska liv.

3 kommentarer

Aktiepappa

11 Sep 2017 08:58

Jag har resonerat liknande och det landade i att jag hellre köper aktier i investmentbolag med vettig utdelning.

/Aktiepappa

Svar: Det är en bra tanke! Jag funderar på att ta in ett investmentbolag i min portfölj men också köpa en bred fond. Riskspridning är fint :)
Rikedom

Dennis

11 Sep 2017 13:11

Fonder el aktier.. Du har inte funderat på vilken ekonomi du behöver när det är dags för barn ännu? Det fick mig att ändra invest och horisont väldigt mycket då det begav sig iaf :)
Fonder är något mer defensivt då man i princip kan investera bredare. Aktier med utdelning kan behöva mer tid men är intressantare och förvalta själv.

Svar: När det är dags för barn hoppas jag att jag har en buffert som är tillräckligt stor för att inte behöva bli nervös om något händer. Fonder tar jag in i min långsiktiga portfölj för att sprida riskerna än mer :)
Rikedom

Drommaren

11 Sep 2017 17:14

Tja!

Jag ser att jag inte är ensam som funderar kring vad fonderna har för uppgift i min portfölj egentligen. Det enkla svaret som jag kommer fram till är riskspridning och trygghet.

Visst kanske jag skulle tjäna mer om jag satsade allt på aktier men jag tycker att det är viktigt att man ska kunna sova gott på nätterna också, fonderna bidrar starkt till detta.

Jag har funderat flera gånger på att sälja av fonderna och gå all in på aktier men samtidigt förlorar man en del av stabiliteten och riskspridningen, är det värt det?

Just nu blir mitt svar nej, men liksom du omvärderar jag hela tiden så vi får se hur det blir i framtiden!

Svar: Tack för din kommentar! Håller med om att fonder medför den riskspridning som jag egentligen vill åt (men har antagligen varit för fokuserad på aktier tidigare). Det lutar åt att jag även tar in fonder till min långsiktiga portfölj.
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej