Mitt framtida barnsparande

1kommentarer

Mitt barnsparande till framtida eventuella barn har börjat. Jag har inga barn i nuläget och planerar inte att skaffa inom de närmaste två åren. Men jag tycker om att planera och är pragmatiskt lagd. Det kommer inte vara en stor slant för barnsparande nu i början (per månad) men det kommer ändå kännas skönt att faktiskt ha börjat. För tillfället finns det 1 000 kr på Nordnet, vilket jag inte har investerat i något bolag ännu. Min förhoppning är att jag ska ta fram en barnportfölj med innehav som är stabila på cirka 20 års sikt.
 
De aktier som jag köper in till barnportföljen kommer inte finnas med i min nettoförmögenhet eftersom dessa inte är avsedda för mig. Dessa investeringar är därmed helt exkluderade i min balansräkning. Rätt eller fel? Rätt tycker jag. Ni får gärna kommentera hur ni tänker.
 
Vad är målsättningen? Vad är tillfredsställande belopp för en nybliven 18åring? Det kan vi såklart fråga oss. Jag skulle vilja säga så mycket som möjligt, men 300 000 - 350 000 kr är ett mål som jag mycket väl kan tänka mig att sikta på. Då måste dock jag och min sambo vara överens om att investera stor del av barnbidraget varje månad, och det har vi inte kommit överens om (vi har inte pratat om det). När mitt eventuella framtida barn är 18 år, finns det mycket utgifter och kostnader: körkort, lägenhetsköp, flytt på grund av studier m.m. Det är inte fel att ha en sparad slant till de tillfällena.
 
När jag lyssnar på poddar och läser andra blogginlägg finns det alltid en ton av försiktighet, eller en rädsla, att barnet ska åka till utlandet för att festa upp stålarna. Hur kan jag skydda mig emot det här? Jag tror att det här kan vara individuellt gentemot barnets mognad. Känner man att barnet inte är moget för att ta hand om ett större belopp för tillfället - vänta med att ge pengarna.
 
Viktigt är också att tänka på vilka bolag som ska ingå i aktieportföljen. Ska en del vara i fonder? Ni märker själva att det inte är glasklart ännu hur portföljen ska se ut. Ska det enbart vara bolag i Sverige eller ska jag blanda in bolag i Norden och i övriga världen?
 
Som det ser ut nu har jag planerat följande:
  • Jag kommer investera på Nordet, på ett investerarsparkonto.
  • De bolag som jag i dagsläget tänker investera i är: Axfood, Assa Abloy, Securitas, något investmentbolag, ett bolag inom finans, Kone, ett amerikanskt utdelningsbolag, en preferensaktie, ett byggbolag och ett eller flera tillväxtbolag.
  • När det gäller fonder väljer jag gärna en index-baserad fond med låg avgift.
  • Självklart tillämpar jag återinvestering för att komma åt den fulla effekten av investering.
De kommande månaderna kommer jag investera någon hundralapp per månad i barnportföljen. Om det senare är aktuellt med barnafödande kommer jag och min sambo ta en diskussion om hur stor del av barnbidraget som ska investeras i aktier eller fonder. Dock är denna diskussion inte aktuell ännu.
 
 

1 kommentarer

Daniel

21 Sep 2017 20:32

Jag har funderat lite på sånt här också. Det som skrämmer mig mest är att man gör personen en björntjänst. Tänk om det blir en slösa endast för att det finns en förmögenhet på horisonten.

Jag har lekt med tankeexperiment som att koppla det till något som ska fungera som morot men när jag blir mer konkret så blir det för konstgjort.

Sedan, hur gör man om det blir fler barn? Ska det första få alla pengar? Lika mycket till varje? Vad händer om den ena har otur med konjunkturen så det slutar på halva beloppet.

Jag tror att det finns massor att fundera på här och jag vet inte om någon redan löst ekvationen.

---

Om du skulle lägga undan pengar för någon annan så tycker jag inte du ska räkna in det i dina pengar. Du kanske förvaltar dem men du har ju redan bestämt att det inte är dina pengar.

Svar: Det bästa är kanske att låsa pengarna tills man ser att barnet är moget. Lärdom om ekonomi är en lång process och föräldrarna måste ta ansvar för den kunskapen om de ska lämna över pengar.
Jag och min sambo är överens om att endast ha ett barn så vi behöver inte ha problematiken i att det kan bli orättvist i olika belopp till flera barn osv :)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej