Vårens utdelningar

1kommentarer

För några dagar sedan hade jag tankar på hur vårens utdelningar ska fördelas när de kommer in på min depå. Jag skrev ett inlägg om det här. Frågan till er var om era utdelningar ska återinvesteras direkt, fördelas till investeringar resterande av årets månader eller sparas till aktiereserven. Alternativet jag glömde var om några av er ska shoppa upp utdelningarna, turligen är det ingen som har angett det i sin kommentar.

Av inlägget att döma uppstod frågan hur jag själv tänker kring mina utdelningar. Ni är nyfikna – och jag är angelägen om att dela mina tankar med er.

De utdelningar som jag får in nu under våren kommer fördelas ut på resterande månader för året. Jag väljer det här alternativet eftersom min investeringsstrategi går ut på att investera regelbundet och då passar en fördelning per månad fint.

Varför väljer jag inte något av de andra alternativen?

Återinvestering av hela vårregnet under en och samma månad anser jag strider mot min investeringsstrategi, då jag endast sätter dessa likvider i arbete vid ett tillfälle på börsen. Det som dock är fördelen med denna metod är att det går att återinvestera i något bolag som har en utdelning senare under året.

Orsaken till varför jag väljer bort att spara utdelningarna till min aktiereserv är att det finns en risk att jag inte kommer använda dessa på några år (beroende på när börsen går ner). Jag anser själv att jag har stora belopp liggandes på sparkonton och det är därför också en orsak till att jag väljer bort det här alternativet. För närvarande har jag över 55 000 kr på mitt konto för aktiereserven. Det tycker jag är tillräckligt. Kommentarer från Daniel och PengarMoneyPengar tog upp problematiken med den beskattning som uppstår om det är så att utdelningarna tas ut från ISK till ett sparkonto (aktiereserven) och sedan tillbaka till ISK för investering. Tack för det, det är också beslutsunderlag som jag tar med mig! Intressant synvinkel.

1 kommentarer

Daniel

29 Mar 2016 09:53

1. Ta ut utdelningen från ISK, sätt in omedelbart och köp aktie: En extra kvartalsskatt jämfört med att köpa direkt.

2. Ta ut utdelningen från ISK, sätt in efter kvartalsskifte för att köpa aktier: Ingen extra kvartalsskatt jämfört med att låta pengarna ligga kvar.


På torsdag (kvartalsskifte) kommer det räknas ut hur mycket man har på sin ISK och ca 0,1% av det ska betalas in i skatt nästa år. Man borde nog räkna in det på något sätt i avkastningen.

Kommentera

Publiceras ej