Jämförelse investmentbolag - Investor

0kommentarer

Som jag har beskrivit i det här inlägget vill jag ta reda på mer om investmentbolagen för att på så sätt ha mer kött på benen för att kunna investera i ytterligare ett investmentbolag. Sedan innan äger jag Ratos. Det är därför dags att ta reda på mer om Investor!
 
Tidigare har jag skrivit inlägg om Industrivärden (läs här) och om Kinnevik (läs här). 
 
 
 
 
INVESTOR
Historia
Bolaget Investor grundades år 1916 av Wallenbergfamiljen. Anledningen till att Investor bildades var de nya lagarna angående att banker inte långsiktigt fick äga aktier i industribolag. Därmed flyttades investeringar från SEB till Investor, däribland innehav i Atlas Copco och Scania som för närvarande är viktiga delar i Investors portfölj. Från år 1917 är Investor börsnoterade på Stockholmsbörsen. Historiskt har Investor arbetat nära SEB men från 1970-talet har bolaget mer och mer blivit fristående. 
 
Nuvarande företagsportfölj
Investor delar in sin portfölj med investeringar som "noterade kärninvesteringar" och "Patricia Industries". Noterade kärninvesteringar utgör den största delen av Investors tillgångar och är börsnoterade företag med internationella positioner. Patricia Industries är att betrakta som onoterade innehav i form av dotterbolag, partnerägda investeringar och övriga investeringar. 
 
Innehaven för Investor är en mix av svenska noterade bolag och onoterade bolag. Följande bolag ingår i portföljen: SEB, Atlas Copco, ABB, Astra Zeneca, Ericsson, Wärtsilä, Electrolux, Sobi, Nasdaq, Saab, Husqvarna, Mölnlycke Health Care, Permobil, Aleris, Grand Hotel, Vectura samt 3 Skandinavien. 
 
Investors krav vid köp av företag
Investor strävar efter att deras innehav ska uppnå eller bibehålla positionen best-in-class. Bolaget vill ha ett betydande ägande i innehaven för att på så sätt ha möjlighet att påverka viktiga beslut. Investor riktar sina ögon på bolag som har stark innovationsförmåga samt är positionerade för att tillvarata tillväxtmöjligheter. 
 
Här nedan finns en bild från Investors hemsida som beskriver vilka egenskaper de letar efter vid långsiktiga investeringar. 
 
 
 
Utdelningspolicy
Investors utdelningsmål är att dela ut en stadig stigande utdelning till sina aktieägare. Policyn beskrivs som att en hög andel av bolagets mottagna utdelningar från portföljen ska delas ut till aktieägarna och att utdelningen från Investor ska vara i linje med aktiemarknadens. 
 
På en tioårsperiod kan jag konstatera (genom borsdata.se) att direktavkastningen pendlat mellan 3,01 procent till 4,77 procent. 
 
 
 
Ledningsgruppen
Johan Forssell är verkställande direktör för Investor och i styrelsen ingår bland annat Jacob Wallenberg, Marcus Wallenberg och Magdalena Gerger. 
 
Årsredovisningar och kvartalsrapporter
Årsredovisningen för år 2014 talar om att bolaget under det året förvärvade fler andelen i Wärtsilä och ABB men samtidigt avyttrades majoriteten av innehavet i Lindorff. Under de senaste 20 åren har Investors genomsnittliga totalavkastning varit 14 procent - för år 2014 uppnåddes 33 procent. 
 
Egna kommentarer
Investor ser ut att vara ett fint bolag med flera intressanta företag som de äger delar av. Precis så som jag resonerade med Kinnevik resonerar jag för Investor - de onoterade bolagen tar mycket tid i anspråk för att kunna följa fullt ut. Med tanke på att jag äger Ratos med onoterade bolag så tar detta redan tiden. 
 
Den direktavkastning som Investor har är imponerade till den grad att den årligen har varit över tre procent. Dock är det något minus med att den under så många år har varit under OMX direktavkastning. Men jag tycker inte den på något sätt är dålig utan den ser stabil och fin ut. 
 
För den som är intresserad av totalavkasningen kunde vi ovan utläsa att den var på 33 procent, i jämförelse med den genomsnittliga totalavkastningen på 14 procent. Vilket bra år 2014 bolaget hade. Kan det bli likadant under år 2015? Ja, det är frågan. 
 
Efter detta kan jag konstatera att jag tycker att vi ska avvakta köp. Anledningen är att det finns andra bolag som är bättre att investera i för närvarande. Det är inte helt omöjligt att jag i framtiden kommer köpa in mig i företaget. För dagens aktiekurs är direktavkastningen 2,7 procent. 

Kommentera

Publiceras ej