Uppföljning av målen för år 2015

0kommentarer

Vi är inne på år 2016 vilket innebär att jag kan se tillbaka på hur väl målen för år 2015 uppfylldes. Uppfylldes alla mål, några av målen eller inget? I ett inlägg från januari förra året punktade jag upp vilka mål jag hade inför året, om ni endast vill läsa dessa hittar ni dom här. Nedan är målen i fet stil och min kommentar efter året är i kursiverad stil
 
  • Nysparande om 5 000 kr per månad till aktier. Därefter göra aktieköp var tredje månad för en summa mellan 12 000 kr och 15 000 kr. Nysparandet per månad har varit stabilt över 5 000 kr per månad. Som jag tidigare har skrivit ökade jag på nysparandet till aktier när jag fick besked om löneförhöjningen - då ökade jag på med nettoökningen. Efter det var nysparandet i aktier 5 500 kr. Med tanke på det är målet uppfyllt. Vad gäller kvartalsköpen har jag frångått detta och gör istället flera köp per månad, till lägre belopp per köp. Varför jag ändrade investeringsfilosofi kan ni läsa om här. Målet är uppfyllt. 

  • Spara 1 900 kr till "aktiereserven" per månad. Målet är att ha 66 000 kr i slutet av år 2015 på detta konto. Förutsatt att jag inte har gjort ett extraköp när jag sett ett bra köpläge. Under de senaste månaderna har jag ställt upp min sparkvot och kan därmed följa hur mycket jag har lagt undan till aktiereserven. Jag kan konstatera att det ligger mellan 2 800 kr och 3 000 kr de senaste månaderna, över förväntan alltså! Det målet är uppfyllt under året. Och när det kommer till totala beloppet på sparkontot "aktiereserven" har jag inte uppnått målet. Med tanke på att jag inför lägenhetsköpet i somras överförde 22 300 kr från aktiereserven till boendesparandet (läs mer om det här) har det varit tufft att få ihop summan 66 000 kr. Vid årsskiftet finns 49 672 kr på detta konto. Målet är inte uppfyllt. 

  • Spara minst 1 000 kr per månad till bostadsköp. Genomsnittligt sparande till boende är högre än 1 000 kr per månad. Det här plus överföringen från sparkontot "Aktiereserven" möjliggjorde köpet av en bostadsrätt under året. Efter lägenhetsköpet har boendesparandet varit över 1 000 kr genom amortering på bostadslån men också sparande på vanligt sparkonto. Målet är därmed helt uppfyllt. 

  • Utdelningar om 10 300 kr under år 2015. Utdelningsmålet som jag hade under året är uppfyllt. Nettoutdelningarna var 10 654 kr. Bra!  

  • Få bättre koll på hur stora mina utgifter är. Målet är helt uppfyllt då jag börjat med att redovisa mina utgifter per månad. Det är intressant att se hur stora de är, genomsnittlig utgift per månad är 9 288 kr. 
 
VÄRDEFULL TID
  • Stärka relationer till mina nära och kära. Jag har åkt till min hemstad en del under året, men jag tycker själv att det kan bli oftare. De kommer till min bostadsort ibland. Telefonsamtalen kan också bli oftare, någonting som jag ska förbättra under år 2016. Målet är delvis uppfyllt. 

  • Ett mål är att alltid ha möjlighet (pengamässigt) att åka på resor som dyker upp. Ska fortsätta fylla på resesparandet och se till att det håller sig på en hög nivå hela tiden. Det här målet är helt uppfyllt då jag har varit noga med att resekontona (har ett konto för kortare resor och ett konto för längre resor) alltid varit välfyllda. Därmed har jag kunnat åka på de resor som jag vill. 

  • Minst 2 träningspass per vecka på gymmet samt en längre promenad per vecka. Det är viktigt med träning samt rörelser, det är jag medveten om. Jag har gått på gym en gång i veckan under året och kompletterat det här med ett träningspass (bollsport) med jobbet. Under helgerna har jag tagit en längre promenad eller en längre cykeltur. Jag anser därför att det här målet är uppfyllt. 
 
Hur ser jag då på möjligheterna inför år 2016? Ett inlägg kommer senare om det.. 
 

Kommentera

Publiceras ej