Passiva inkomster

0kommentarer

Drivkraften är stor att investera i aktier just på grund av att det finns chans till passiva inkomster med köpta aktier. Målsättningen är att varje år köpa aktier (utdelningsaktier) som ger lägst 4 % i direktavkastning. År efter år ska jag öka på den passiva inkomsten som kommer in på min aktiedepå. Jag har även sparkonton som ger mig passiva inkomster, vilket räknas med i den årliga sammanställningen. För att jag ska vara säker på att den passiva inkomsten ökar årligen behöver jag investera i fler aktier varje år. Det är därför som jag har mål om att spara 5 000 kr per månad till aktieinvestering. Investering i nya aktier ska göra ungefär var tredje månad. Perfekt tanke tycker jag!

 

Nu har vi kommit lite mer än halvvägs från årsskiftet och tänkte göra en redovisning av hur mycket passiv inkomst som jag har än så länge och hur mycket jag har haft tidigare år (31 december varje år).

 

 

Såhär ser det ut än så länge för de passiva inkomsterna. Det kommer ske någon utdelning till i Ratos Preferensaktie och någon från Coca Cola innan året är slut. Och sen kommer räntorna på sparkontona också fyllas på med ett högre belopp. 

Efter skatt (beräknar 30 % av ovanstående belopp) har jag 6 032 kr i passiva inkomster än så länge. Historiskt sett har jag haft passiva inkomster 31 december varje år (efter skatt) med dessa belopp: 
  • År 2013 = 5 667 kr 
  • År 2012 = 3 986 kr 
  • År 2011 = 1 530 kr 
  • År 2010 = 156 kr 

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej