Nästa aktieköp - planering

1kommentarer

Nu känner jag suget efter ännu fler aktieköp år 2015! :) 
 
Förra aktieköpet gjordes i november när Swedbank köptes. I och med att jag köper aktier var tredje månad är det efter löneutbetalningen i februari dags för köp igen. För att välja rätt bolag som ska köpas gäller det att planera inköpet i god tid innan. 
 
Ett till bolag i portföljen? 
Jag har just nu 7 st bolag i min aktieportfölj. Antalet bolag som jag har tänkt är passande för min aktieportfölj är 10-12 stycken eftersom jag är skeptiskt till att jag klarar att vara uppdaterad på flera bolag än så. Med färre bolag än så anser jag att jag inte sprider riskerna tillräckligt. 
 
 
Frågan är helt enkelt om jag ska köpa aktier i ett befintligt bolag som jag redan har i portföljen eller om jag ska gå utanför portföljen och köpa in mig i fler bolag? 
 
Det lutar åt att nästa köp blir i ett befintligt bolag. Spontant skulle jag välja Hennes & Mauritz, Skanska eller Swedbank. Alla dessa tre är bolag som jag tror på och som jag vill äga många andelar av.. Samtidigt lockar kvartalsutdelningarna i Coca Cola, men jag tror att jag inväntar köp i KO tills jag har en större peng (högre courtage i amerikanska aktier). 
 
Hur tänker ni kring mina framtida köp? 
 
 
 

1 kommentarer

Utdelnings91an

31 Dec 2014 13:11

Hur ser du på övriga amerikanska bolag? Jag tänker exempelvis på P&G, J&G, Wal-mart?

Svar: Jag är positiv till amerikanska bolag eftersom de flesta verkar ha kvartals- eller månadsutdelningar. Dock känner jag att jag inte har full koll på dessa bolag och kan inte på ett enkelt sätt följa dom i vardagen. De bolag som jag kan tänka mig att köpa (förutom Coca Cola som jag redan äger) är McDonalds eller Wall-Mart.
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej