Sänkt sista hyra - andrahand

1kommentarer

Min och min sambos nuvarande andrahandsboende börjar gå mot sitt slut. Vi har kontrakt till sista december. Den sista hyresavin damp ner i brevlådan och där kommer en glad nyhet. På fakturan så står det "kvarboenderabatt". Vi sparade cirka 800 kr tillsammans, vilket betyder att 400 kr sparades för min del. Ett bra tillskott i jultider!
 
Vi har förreseten skrivit nytt kontrakt på en annan lägenhet. Den är också i andrahand. Det är en tvåa (tidigare har vi bott i ettor) och det är en högre hyra. Totalt är hyran på 6 000 kr och där el tillkommer. Dock behöver jag inte köpa tåg/busskort (månadskort) vilket är en fördel.
 
Det känns lugnade för oss att ha hittat ett boende i stan även fast vi endast har skrivit kontrakt på 6 månader.

1 kommentarer

Utdelnings91an

06 Dec 2014 10:48

Hej!

Nu har jag läst igenom alla blogginlägg sedan januari 2013, det har varit jättetrevlig och inspirerande läsning. Du är något/några år äldre än mig både åldermässigt, karriärmässigt och portföljmässigt men jag känner igen mig i mycket vilket är roligt.

Får jag fråga om dina nära och kära känner till din sparkvot på 45% och isåfall hur mottages detta?

Svar: Hej!
Vad kul att du har läst alla inlägg som jag skrivit! Vad jag har läst på din blogg är du på god väg på din ekonomiska resa, bara fortsätt så ska det gå vägen.

På din fråga om mina nära och kära; Jag har en syster som är lika intresserad av aktier och privatekonomi så vi har samma tänk. Hon vet om min blogg och bloggar själv också (www.pengarmoneypengar.blogg.se). Min syster har 100 % inblick i vad jag investerar i och med vilka belopp, det här är otroligt motiverande då vi kan diskutera med varandra.
Min mamma vet om att jag sparar mycket men inte i denna omfattning. Min sambo har inblick i min ekonomi men absolut inte hur stor nettoförmögenhet jag har. Jag har sagt någon gång att jag har köpt aktier men hon är inte sååå intresserad av att investera själv! Hon har nog ingen aning om att jag sparar/investerar/amorterar 45 % av nettoinkomsten.
Min mormor säger att hon tror jag är miljonär men det beror mer på att hon tycker jag har hög lön i förhållande till vad hon hade i lön "på sin tid".
Mina kollegor har ingen aning om min privatekonomi (är nyanställd på nya stället).
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej