Buffert

0kommentarer

Det var för några dagar sedan löneutbetalning och det innebär att jag börjar föra över pengar till en del olika konton. Ett av kontona är bufferten som jag har på min "löneutbetalnings-bank".
 
Det som jag tycker är svårast varje löneperiod är att beräkna hur mycket som behövs föras över till min buffert. Under årens lopp har jag haft en varierande summa på buffert-kontot. Varför det är svårt tycker jag beror på att jag inte har klart för mig vad jag kan behöva bufferten till.
 
För närvarande bor jag med min sambo i en hyresrätt. Det innebär att jag här tar en liten risk och det är inte jag som står för de stora kostnaderna om det händer någonting (kylskåp, frys, tvättmaskin m.m). Med det här anser jag att jag inte behöver ha stor buffert. Vi har heller inga barn. Det betyder att jag inte behöver ha så stor buffert.
 
Ovan tenderar jag till att låta mycket som "jag behöver ingen stor buffert, jag har inga kostnader som kan komma plötsligt". Det är mycket så. Jag har funderat på vad det egentligen kan vara för utgifter som kan komma plötsligt för mig. En sak som jag tänker på är tandläkaren. En annan utgift som kan komma plötsligt, fast inte är "onödig", är att någon trevlig resa dyker upp. Beställningen kanske ska göras snabbt, då måste jag har pengar tillgängligt.
 
Jag har 6 400 kr i bufferten just nu. Målsättningen är att sänka den till 4 000 kr. Bufferten ska då täcka:
  • CSN (för över 600 kr/månad, betalar kvartalsvis)
  • Resor
  • Eventuella tandläkarbesök
  • Andra oförutsägbara utgifter

Kommentera

Publiceras ej