Nya äventyr

0kommentarer

Jag kommer i september flytta till en annan stad, en större stad. Staden ligger lite mer än 40 mil bort från den stad som jag bor i nu. Anledningen till att jag ska flytta är för att min sambo ska börja plugga på ett universitet där. Jag kommer börja jobba för samma arbetsgivare i den nya staden (inte 100%-igt klart än). Vi har hittat en lägenhet att hyra i andrahand. Kontraktet är dock "bara" på 3,5 månader men det är i alla fall någonting att börja med. Vi har suttit otaliga timmar med att leta lägenheter på olika fastighetsbolags hemsidor och svarat på olika blocketannonser. Det är inte det enklaste att hitta bostad i en storstad. 
 
Privatekonomiska effekter kommer bli att min sambo och jag kommer dela på hyran på 4 200 kr (innan har jag betalat hyran själv på cirka 3 650 kr) och att vi ska dela på alla andra kostnader som hör till hemmet. Det kommer också behövas ett tågkort så att jag kan ta mig runt i stadsområdet. Ett separat inlägg kommer hur jag ser på de kommande utgifterna och att jag presenterar en tänkt budget.
 
Hur det blir med lönen vet jag inte ännu, om jag kommer behålla min lön på den nivån som den är nu eller om jag kommer få en förhöjd lön. Jag har i nuläget en låg lön för att arbeta med det som jag gör. Det beror på att den staden som jag började arbeta på generellt har låga löner. Jag hoppas på en höjning. 
 
En höjning av lönen hoppas jag på eftersom jag tror att leva i en storstad medför högre utgifter. Är det så att man i en storstad köper på sig mer och är ute på mer aktiviteter som kostar? Jag får googla på billiga/gratis aktiviteter som jag och min sambo kan gå på. 
 
Det kommer även gå åt pengar till tåg- och bussresor hem till min ursprungsfamilj. Detta tänker jag ändå att jag gärna lägger pengar på för det är så mycket värt det. Värdefull tid helt enkelt. 

Kommentera

Publiceras ej