Studieskuld, CSN

0kommentarer

Som ni har sett i min balansräkning så har jag en post på skuldsidan, det är studielånen som är placerat där. För närvarande är det min enda skuld som jag har. Studieskulden är tagen från år 2007 - år 2012 med varierande grad. Ibland tog jag 100 % lån, ibland 50 % och ibland ingenting alls - beroende på hur mycket jag arbetade extra utöver studierna. Skulden uppgår idag till 160 284 kr
 
Jag har betalat av skulden i 1,5 års tid nu och jag brukar betala kvartalsvis ett belopp om 1 695 kr, dvs 565 kr per månad. 
 
När jag gör en prognos på CSN:s hemsida så anger dom att det kommer ta 22 år innan jag har betalat av denna skuld med årets ränta (jag kommer då vara strax under 50 år när jag har betalat av hela lånet). Då kommer expiditionsavgifter ha uppgått till 2 520 kr och räntor till 22 848 kr. Totalt som jag ska betala tillbaka är då 185 652 kr. Månadskostnaderna som jag ska betala tillbaka kommer höjas år efter år. Nu betalar jag 565 kr och till de sista åren kommer jag få betala över 800 kr per månad. 
 
Räntan är som bekant väldigt låg på studielån. Därför kommer jag inte satsa på att bli av med lånet i första taget. Vad jag ändå funderar på är att öka på så att jag varje månad betalar av 600 kr istället för 565 kr per månad. Det skulle kännas peppande tror jag och det kommer inte vara så stor skillnad för mig privatekonomiskt med dessa 35 kronorna per månad, typ en kaffe på stan. 

Kommentera

Publiceras ej