Likvida medel till aktieköp

0kommentarer

Efter senaste aktieköpet finns nu 22 520 kr tillgängliga för kommande aktieköp. 
 
I och med att jag senast köpte aktier under maj månad och att mitt mål är att köpa aktier var tredje månad siktar jag på att augusti blir nästa månad som köp genomförs. Beloppet som används till köp ligger mellan 12 000 - 15 000 kr. Varje månad har jag som mål att föra över minst 5 000 kr från min löneutbetalning till sparkontot för just aktieköp. 
 
Samtidigt måste jag ta hänsyn till att det är klokt att ha likvida medel som kan användas om det blir en nedgång på börsen. Hur mycket har ni andra i likvida medel som är till för börsnedgångar?
 
Hur mycket är målet att ha i likvida medel?
Målet är att ha 30 000 - 35 000 kr i likvida medel för att snabbt kunna köpa aktier om det blir läge för köp. I och med att jag har som mål att köpa aktier var tredje månad är målet att ha 30 000 - 35 000 kr kvar på sparkontot när det regelbundna köpet är gjort. 
 
För att lyckas med detta mål måste jag spara mer än de 5 000 kr i månaden till just aktieköp. Jag får kämpa på :) 
 
 

Kommentera

Publiceras ej