3. Min ekonomiska situation november 2014

0kommentarer

I detta inlägg kommer jag ge er en bild av hur min ekonomiska situation ser ut utan att ni ska behöva läsa in 10 månaders bloggande (eller så har jag så spännande inlägg att ni inte kan hålla er).
 
Det enklaste är om vi ser på den senaste nettoförmögenheten (denna balansräkning publiceras en gång per månad - i slutet av varje månad).
 
Mitt främsta mål är att jag årligen ska få en hög passiv inkomst, vilket över tiden också givetvis ska öka. Hur går det för mig då? Här är senaste redovisningen av mina aktieutdelningar. Den säger att jag under år 2014 har fått 7 255 kr brutto och därmed 5 083 kr netto i utdelningar. Det tycks kanske inte som jättehöga utdelningar men jag är på god väg. 
 

Vad har jag för ekonomisk bakgrund?
När jag var yngre var det knapert med kronor i min familj, vilket jag ibland märkte av. Det har påverkat mig i vuxen ålder, helt klart. Min mamma var under en period sjukskriven, min pappa var arbetslös under en tid och blev senare så sjuk att han inte kunde arbeta. Båda mina föräldrar har universitetsstudier bakom sig.

Min mormor och morfar har haft stor betydelse för att jag idag är ekonomisk. De lärde mig i tidig ålder att spara antalet kronor innan köp kunde genomföras. Med andra ord lärde dom mig att inte ta konsumentlån. De lärde mig också att spara pengar på bank då det kan ge ränta vilket ökar tillgångarna. Det här har jag utvecklat till att lära mig mer om just utdelningar - vilket är en förlängning av sparräntan.

I dagsläget är jag väldigt medveten om min ekonomi, jag upprättar budget för varje månad, jag investerar i aktier och jag har sparkonton till olika aktiviteter. Hoppas ni vill följa med på min resa till rikedom! 

Kommentera

Publiceras ej