Andel tillgångar

0kommentarer

Någonting som jag inte har tittat så mycket på innan är hur mina tillgångar är fördelade. Som ni ser nedan så är det jämt mellan aktier och sparkonton och sen kommer de andra lite släpandes. Aktierna och sparkontona utgör cirka 44 % var av mina tillgångar. Jag tycker att det är prioriterat att ha aktier eftersom det betyder att det är hög risk och att dessa aktier är till för långsiktigt sparande. Däremot är jag missnöjd med att sparkontona utgör så stor andel av totala tillgångarna. Sparkonton har inte hög ränta och det är låg risk. Man brukar säga att vi ska spara på sparkonton om vi ska ha pengarna inom en snar framtid. Vad ska jag ha nära 200 000 kr till snart? 
 
Det här måste förändras. Jag måste se över alla mina konton och öronmärka de som jag ska ha i framtiden, det vill säga där köpet/behovet ligger på några år framöver i tiden. Dessa måste komma bättre i arbete, kanske genom aktier eller fonder (med låga avgifter). Eller andra sparformer? 
 
Har ni tips på vart jag kan ha pengarna som idag finns på sparkonton? 
 
 

Kommentera

Publiceras ej