30% av aktieinnehav till en börsnedgång

0kommentarer

Målet är att ha 30 % av aktieinnehavet i likvider inför en börsnedgång alternativt när ett av mina bolag får en svacka och kursen går ner och att jag då ser ett bra köpläge.
 
Vad är tanken med detta?
Tanken är att jag ska ha likvider beredda för att köpa bolag vid en billigare kurs, då kan jag köpa fler andelar som i sin tur ger höga utdelningar när företaget/börsen kommit på benen igen.
 
Hur mycket ska sparas?
I nuläget är aktieportföljen värd ca 200 000 kr. 30 % av detta är 60 000 kr. Om aktieportföljen ökar till 250 000 kr (pga värdeökning och/eller nya aktieköp) måste jag ha 75 000 kr. Det ökar alltså beroende på hur mycket min aktieporfölj är värd. Just nu pekar det mot 30 % i likvider, men det kan sänkas beroende på hur snabbt eller sakta som portföljen ökar. Jag tänker ändå att det är bra utmaning för mig då min aktieportfölj gynnas i slutändan.
 
Hur går det för mig?
Positivt, jag för varje månad över 6 900 kr till sparkonto för aktier varav 5 000 kr investeras (samlar på mig 3 månader * 5 000 kr och investerar efter dessa tre månader i ett bolag). Därmed sparas minst 1 900 kr till "reserven" varje månad. Ju mer aktievärdet ökar så måste jag ha mer i likvider. Ju fler köp desto mer. Därmed får jag inte hamna efter med att spara till "reserven". Det positiva är att de framtida aktieutdelningarna sparas på reservkontot för aktier. Det här kan i framtiden bli en bra hjälp för mig. 
 
30 % av nuvarande värde på aktieportföljen är 60 000 kr. Jag är på god väg att spara ihop till detta, i nuläget har jag 35 478 kr sparat på reservkontot.
 
Likvider, här kommer jag!! ;) 

Kommentera

Publiceras ej