Kommentar till inlägget "Fler möjligheter"

0kommentarer

I ett tidigare inlägg beskrev jag vilka möjligheter jag har med att investera i aktier. Det var tre olika som jag ser det:
1) Investera i aktier månadsvis med ett belopp om 6 900 kr,
2) Investera varannan månad (6 900 kr * två månader), eller alternativ
3) investera i aktier var tredje månad (5 000 kr per månad går till denna affär) samtidigt som 1 900 kr per månad sparas till "reserven".
 
 
Såhär tänker jag med de olika alternativen:
 
I nuläget inväntar jag tre månader (alternativ 1 här ovan) på att investera så att minst 1 900 kr per månad går till "reserven". Efter tre månader har jag 15 000 kr (5 000 kr * 3 månader) att investera i aktier. Under denna period har jag dessutom ökat på "reserven" med 5 700 kr (1 900 kr * 3 månader). Jag tycker detta är en lämplig metod nu i början när jag inte har så stora utdelningar som ökar på "reserven" automatiskt.
 
Om en tid, när mina utdelningar är större, kommer jag gå över till att investera varannan månad (alternativ 2 ovan) för sammanlagt 13 800 kr (6 900 kr * 2 månader). Då kommer utdelningarna gå till "reserven". Men som sagt va, då måste utdelningarna vara i höjd med att fylla på "reserven" tillräckligt.
 
Inom en längre framtid kommer jag gå över till att investera månadsvis (alternativ 3 ovan), förhoppningsvis kommer jag då ha fått löneökningar under flera år och ett större belopp kan sättas undan för att investera i aktier varje månad. Utdelningarna utgör då också ett större belopp som kan användas.
 
Senare kan det hända saker i privatlivet som innebär att jag inte kan upprätthålla denna nivå av sparande och då måste planen korrigeras, helt klart. Ovan är dock utgångspunkten! 
 
Återkommer om jag ändrar plan eller om det behövs en uppdatering för hur det gör för mig.

Kommentera

Publiceras ej