Nästa aktieköp - planering

0kommentarer

Som jag tidigare skrivit så ska köp göras ungefär var tredje månad. Senaste köpet gjordes i augusti (Hennes & Mauritz AB, 50 st). Nästa köp bör därför göras i november. Jag funderar nu vilket bolag som är aktuellt för inköp. Jag är nästan säker på att det blir ett köp i ett bolag som jag redan äger. 

 

Jag vill ha en ganska bra fördelning mellan alla bolag samtidigt som jag vill ha en ganska lika fördelning mellan branscherna. Ingen lätt uppgift.

 

Jag har inte så stor andel investerat i utländska bolag (16%). Därför funderar jag starkt på att köpa på mig i Coca Cola. Som alternativ har jag att jag köper på mig fler andelar i Skanska.

 

Det är aktuellt att köpa för 12 000 kr till 15 000 kr i november, som vanligt alltså. 

 

Motivering till köp här nedan: 

  • Skanska - Har en stor markandsandel och nyheter kommer upp frekvent om att de har fått byggorder lite här och där. Det verkar gå bra utomlands för företaget och Sverige har ju uttalat att nya fastigheter ska byggas. Årlig utdelning på våren som har bra direktavkastning.
  • Coca Cola – stabilt bolag, det dricks mycket läsk i världen, företaget har bra ekonomier och för mig är det bra med deras utdelningar som sker kvartalsvis eftersom jag inte har så många bolag som delar ut kvartalsvis. Frågan är hur Sveriges sänkning av reporäntan påverkar hur dyrt det är att köpa aktier i amerikanska bolag. Det som talar emot är att jag köpte aktier i bolaget i början av år 2014.  

Kommentera

Publiceras ej