Min första IPS-insättning

0kommentarer

Jag har efter löning satt in 300 kr i min IPS. Spännande tycker jag. Tanken är att jag ska köpa fonden Avanza Zero för dessa. Och att jag varje månad för över 300 kr till IPS. Och då också köper Avanza Zero tills jag har ett belopp där jag kan göra ett aktieköp (12 000 - 15 000 kr).
 
Varje månad har jag under en tid sparat 500 kr totalt till ett konto namngivet till "Framtid". Men nu är det alltså 300 kr av 500 kr som slängs in på IPS-kontot och resterande 200 kr sparas på kontot "Framtid". Sammanlagt finns 8 500 kr på detta konto. Jag har beslutat att inte föra över hela beloppet på 500 kr till IPS eftersom jag inte vill ha alla pengarna låsta. Tanken är alltså att resterande 200 kr + det belopp som finns på "Framtid" ska in på min vanliga depå för aktieaffärer.
 
Här innan skrev jag ett inlägg om att jag var osäker på om något belopp skulle in på IPS överhuvudtaget. Det berodde på att alla riksdagspartier hade ambitioner om att ta bort avdragsrätten för pensionssparande i IPS under senast år 2016. Jag är så jädra nyfiken så jag kan ändå inte hålla mig borta från att testa denna sparform. Om inte annat så får jag en ny rad i deklarationen att titta på.
 
 

Kommentera

Publiceras ej