Uppdatering, fördelning av portfölj

0kommentarer

Efter mitt köp av Hennes & Mauritz vill jag gärna uppdatera min portföljfördelning.
 

Det är ganska jämnt mellan de olika bolagen. Ratos sticker iväg med några procent eftersom jag äger både B-aktier och preferensaktier. Tillsammans utgör dessa 26 %. Som andra största innehav är Hennes & Mauritz, där jag närmast köpte ett gäng aktier i augusti månad.
 
Som minsta innehav är profilgruppen med 1 %, alltså inte många tusenlappar i det bolaget. Tanken är att det ska fortsätta vara så. Det var mitt första aktieköp och jag kommer ha kvar bolaget bara för att symbolisera att jag har "köp-och-behåll-taktiken". En vacker dag kanske jag köper på mig fler andelar här om jag ser att det finns förutsättningar för bolaget att gå bra och att de ger ut utdelningar årligen. Inväntar rapporter. 
 
Jag glädjs åt att jag ökar antalet andelar i företagen, sakta men säkert. Det har blivit en rolig resa när det finns tillfälle att köpa fler aktier var tredje månad. Jag är medveten om att börsen står högt (men hey, det går bra för bolagen!), och det har visat sig tidigare att det är effektivt att köpa kontinuerligt.  
 
Återstår o se vilket bolag som blir nästa att köpa, vilket blir i november! 

Kommentera

Publiceras ej