"Arne Karlsson blev nästan en guru av aktiemarknaden"

1kommentarer

Ja, så uttryckte sig Henrik Blomé (vice VD och Investment Director för Ratos) när det bjöds in till aktiespararträff i Malmöområdet. 
 
En trevlig tillställning som hölls i närheten av storstaden som jag nu är bosatt i. Det var Aktiespararna som hade tagit initiativ till denna träff. Då jag är en tjej på runt 26 år så ökade jag kvinnoandelen och minskade åldern. Bra där! Fler unga kvinnor (och män) borde gå på detta, det finns mycket att lära sig för framtiden! 
Hur var då presentationen av Ratos? 
Först fick vi en genomgång av Ratos historia, från när bolaget startades upp år 1866 och hur Ratos nu uppfattas som ett av Nordens bästa ägarbolag. Ratos har tagt fram sin investeringsstrategi om att köpa onoterade nordiska företag, med en ägarandel om lägst 20 % och där bolaget ska investera mellan 250 - 5 000 miljoner kronor per bolagsköp. 
 
Henrik Blomé redogjorde för några av de 18 bolagen som Ratos för närvarande äger. Exmpelvis tog han upp det omtalade företaget Aibel som hade en tuff start vid förvärvet. Aibel är ett norskt företag som Ratos äger till 32 %. Företaget riktar in sig på att underhålla oljeplattformerna, bland annat. Ratos vice VD och Investment Director tror på att det kommer vända för Aibel eftersom man inte kan skjuta på underhållen. 
 
Ett annat företag som Henrik Blomé valde att redogöra för var Ledil, som förvärvades i slutet av år 2014. Ledils slutkunder är belysningstillverkare. På frågan om hur Ratos ser på Ledils framtid svarade Henrik på att efterfrågan av LEDbelysning förväntas öka och därmed också försäljningen. 
 
Citatet från rubriken är tagen i ett sammanhang där frågan om hur stor påverkan den före detta VDn för Ratos, Arne Karlsson, hade för företaget under de år han ledde företaget. Svaret blev att det fanns mycket tillit till Arne och att det var mycket framgång för Ratos under dessa år. Henrik flikade också in med att nuvarande VDn Susanna Campbell har haft en tuff första tid men att han ser att det snart kommer vända för henne, och för Ratos. 
 
 
Vad anser jag om Ratos? 
Jag har haft Ratos som en favoritaktie i många år. Under år 2011 gjordes två köp, under år 2012 gjordes också två köp och under år 2014 gjordes ett köp. Jag äger också Ratos preferensaktie som jag köpte under år 2013. Sammantaget äger jag 800 st B-aktier och 10 st preferensaktier. Med andra ord har jag intresse av att veta att Ratos går bra och att framtidsutsikterna är fina. 
 
Tjusningen med Ratos tycker jag är utdelningen, 50 % av resultatet efter skatt har nämligen utdelats historiskt sätt. I år gav utdelningarna 2 600 kr till mig och dessa är jag naturligtvis glad över. Efter aktiespararträffen ser jag positivt på framtiden, jag är medveten om att Ratos har betraktats som ett frågetecken den senaste tiden eftersom kursen inte har följt med index, men jag ser ändå framtida bolagsköp och bolagsexit som möjliga. 
 
Dessutom tycker jag att Ratos jobbar bra med när det är tillfälle för exit av befintliga bolag. De har strategin att inte äga bolaget för länge, de anser att det finns andra potentiella ägare som kan göra efterarbetet bättre. Ratos ledning tycker jag också är något positivt som är värt att ta upp, de har erfarenhet och det finns fina ord om dom. Det som forfarande kan vara negativit är att det är flera småsparare som fortfarande har negativa tankar om Ratos då de för några år sedan beslutade sig för att sänka utdelningen. Där tror jag att företaget har lärt sig av sitt "misstag" och kommer jobba för en utdelningstillväxt. Rätt eller fel? Ni som är med på tåget är med och ser!
 
Min rekommendation är KÖP. 

1 kommentarer

vardagsekonomen

28 Apr 2015 10:27

Hejsan!
Brukar läsa din och din systers blogg. Inspirerande bloggar och dessutom extra kul att det är tjejer som skriver. Skulle också gärna gå med i aktiespararna och på någon av deras träffar, men känner att man antagligen sticker ut både som tjej och med sin ålder. Har visserligen passerat 30, men ändå :).

Svar: Hej! Kul att du läser våra bloggar. Vi har liknande strategier men ändå lite olika. Jag har inte läst din blogg men ska genast in o läsa ;)
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej