54,1 % av nettolönen sparas eller amorteras

2kommentarer

Härligt, nya likvider har kommit in på mitt konto från förvärvsarbetet. Därmed har jag fått möjlighet att fördela dessa till olika sparkonton, till investeringar och till amortering av studielånet och bostadslånet. Och till att betala en och annan räkning, såklart. 
 
Beräkningen nedan beräknas på det som jag sparar, investerar och amorterar på lång sikt! 
 
 
Lönen som sattes in på mitt privatkonto var 20 700 kr. Av dessa gick 11 200 kr till investeringar, sparande och amorteringar. Månadens sparkvot uppgick därmed till hela 54,1 % av nettolönen. 
Det som är en förändring från förra månaders sparkvot är att jag har börjat amortera på mitt nytagna bostadslån. 1 400 kr går direkt till amortering och 300 kr sätts in på ett sparkonto som jag ska ha för framtida amorteringar som jag gör cirka var tredje månad. 
 
Beräknat på de sex senaste månadernas sparkvot (så länge som jag har räknat på det) är genomsnittet 49,6 %. Det börjar närma sig 50 % i genomsnitt! Jag tror att den förändring som jag och min sambo gjorde med lägenhetsköpet kommer öka på sparandet så att jag kan ha ett genomsnittlig sparkvot på över 50 %. Det här blir en intressant höst!  

2 kommentarer

drommaren

29 Aug 2015 17:49

Ja säger bara wow. wow till er och alla som lyckas spara så otroligt mycket. Just nu i mitt liv känns det inte som att det finns utrymme för det. Så all cred till er som klarar det, det är banne mig inte helt lätt alltså!

Svar: Tack för en peppande kommentar! Det är som du säger olika tider i livet som sparandet kan vara såhär högt. Min sambo är student och jag försöker leva därefter ibland.. :) Lycka till med din sparkvot!
Rikedom

PengarMoneyPengar

29 Aug 2015 18:56

Det är helt otroligt, himla bra! Jag ska också börja räkna på hur mycket av nettolönen som jag sparar eller amorterar. Har inte gjort det innan.

Svar: Tack! Det känns bra och om jag inte missminner mig så är detta högsta sparkvoten sedan jag började räkna på det. Jag tror dock att lägenhetsköpet har gjort det möjligt med denna ökning. Ser fram emot siffror från dig ;) Lycka till!
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej