Nya aktieköp - Ncc, Ratos & Swedbank

0kommentarer

I juli gjorde jag ett aktieköp i NCC för den månadsvisa avsättningen till investeringar. I augusti gjorde jag köp i Ratos och i Swedbank. Jag har som bekant mål att investera i aktier för 5 000 kr per månad. Jag har börjat göra fler köp per månad, det vill säga med ett mindre belopp per aktieköp. Men flera affärer i olika - eller samma företag.
 
Det blev 10 st B-aktier i NCC där varje aktie kostade 253 kr vid det tillfället. Affären kostade alltså 2 536 kr inklusive courtaget. Köpet gjordes på ISK-kontot. Sedan innan äger jag 10 st NCC-aktier vilket innebär att jag för tillfället äger 20 st. Jag ser potential i NCC och jag tycker att köpet är bra eftersom företaget för närvarande har en direktavkastning på 4,7 % (när jag köpte aktierna). Sånt gillar jag! Dessutom har de halvårsutdelningar vilket är nytt för mig. Jag behåller aktierna på lång sikt och ser fram emot flera fina år med utdelningar. Jag köper in mig på flera kursnivåer om jag får chansen! 
 
Jag köpte 25 st aktier i Ratos för en kurs om 54,30 kr styck. Affären gick totalt på 1 361 kr inklusive courtage. Det här köpet gjordes också på ISK-kontot, precis som de senaste köpen har gjorts. Totalt äger jag nu 825 st aktier i Ratos. Jag ser ljust på framtiden för Ratos och på lång sikt ser jag gärna att jag behåller de aktier jag har i företaget samt att jag köper fler på olika nivåer. Det ska bli intressant att se hur Ratos gör med framtida köp i företag och vilka företag som säljs. Här är ett tidigare inlägg om Ratos när jag var på en aktiespararträff som en representant från Ratos var med på. 
 
Jag passade även på att investera i 7 st nya aktier i Swedbank. Kursen som jag köpte in mig på var 198 kr styck. Inklusive courtage blev priset för hela affären 1 389 kr. I nuläget äger jag 94 st aktier i Swedbank. Jag har börjat titta mer på bankaktier eftersom dessa företag verkar ha bra utdelningar (i alla fall i goda tider). 
 
 
Min aktiereserv
För tillfället är aktiereserven uppe i 48 000 kr! Reserven fortsätter att öka i värde och jag känner mig mer och mer förberedd för en sättning nedåt. Känns skönt!! Dessutom; ni kommer väl ihåg mitt årsmål om att ha 60 000 kr i aktiereserven när året är slut (förutsatt att börsen inte vänder nedåt och jag ser tillfälle till köp från aktiereserven)?

Kommentera

Publiceras ej