Utdelningskalender år 2015

0kommentarer

Som en rolig grej fick jag för mig att titta på hur mina utdelningar fördelar sig under året. Det är enligt bilden nedan; 
 
 
Jag känner mig liiite förvånad att jag har lyckats så bra med fördelning på olika månader utan att ha det som köporsak när jag investerar i bolag. De månader som jag inte får någon utdelning är januari, juni och september. Resterande månader finns det åtminstone en utdelning från något bolag, men det här säger ingenting om hur stora belopp det är som delas ut per månad. De två månader som överrepresenterar med utdelningar är april och maj, kanske inte så förvånande då jag har flera svenska bolag. 
 
Frågan som jag nu ställer mig är om jag vill ha utdelning varje månad i framtiden? I sånna fall, vad har det för fördelar mot om utdelningarna kommer in på kontot under - låt säga april och maj? 
 
Just nu spelar det inte så stor roll vilken månad som utdelningarna kommer in på mitt konto, bara de kommer in ;) I framtiden när det är tänkt att jag ska leva på de passiva inkomsterna anser jag att jag har så pass stor kontroll över mig själv att jag kan samla in alla utdelningarna under en period och sedan fördela ut det per månad. Därmed tror jag inte att det är någon idé med att sprida ut köp i bolag bara för att det ska passa med bolagens utdelning.
 
Däremot är jag intresserad av att köpa fler aktier i amerikanska bolag och då är ju utdelningar i andra månader än de "vanliga svenska" en bonus. Jag uppdaterar er i framtiden hur det här ser ut! 

Kommentera

Publiceras ej