56,8 % av nettolönen sparas, investeras eller amorteras

0kommentarer

I november kom en ny lön in på mitt privatkonto och som alla andra månader så skickar jag iväg en del pengar för sparande, investeringar och amorteringar. Helt rätt, en del av pengarna ska gå till att jobba för sig själv.
 
Här nedan ser ni hur beloppen ser ut för sparande, investeringar och amorteringar på lång sikt! 
 
 
Som jag skrev i förra sammanställningen av sparkvoten så har jag funderingar på att även ta med de utdelningar som jag får. Jag har bestämt mig för att göra det. Det betyder att inkomst per månad ökas upp med utdelningen den månaden. Samtidigt fyller jag på utdelningsbeloppet till "Aktieköp" här ovan. Jag anser att det blir en rättvisare beräkning eftersom jag återinvesterar alla utdelningar! 
 
Under november fick jag en lön på 20 791 samt utdelningar om 250 kr. Totala inkomster var därmed 21 041 kr. Totalt sparande, investeringar och amorteringar uppgick till 11 950 kr. Därmed är sparkvoten för november månad 56,8 procent av nettoinkomsterna! 
 
De senaste nio månaderna är den genomsnittliga sparkvoten 54,2 procent (efter justeringar för utdelningar)! 

Kommentera

Publiceras ej