ISK!

1kommentarer

För tillfället handlar jag aktier på ett vanligt depåkonto på Avanza. Det har under en tid varit tal om att ett ISK (investeringssparkonto) ska vara fördelaktigt rent skattemässigt till skillnad mot depåkontot. Jag har nu tagit tag i saken och jämfört de båda alternativen. Vad är bäst för mig?

Köp och försäljningar fungerar likadant som på en vanlig depå. Skattmässigt skiljer det sig då en vanlig depå beskattas med 30 % när det gäller vinster och utdelningar medan ISK har en schablonskatt. Eftersom jag vill kunna använda pengarna när jag är 50+-åldern så är det viktigt att pengarna inte är låsta, det är det inte genom detta investeringssparkonto så där blir det godkänt.

Det väger upp att jag ska ha ett investeringssparkonto. Jag kommer i nuläget inte flytta över de fonder och aktier som jag idag har på det vanliga depåkontot. Tanken är att jag vid nästa köp ska börja använda mitt ISK-konto och göra aktieaffärer därifrån.

 

Jag kommer som jag skrivit i tidigare inlägg inte köpa och sälja aktier utan det är för utdelningarna som jag köper bolagen. Det här tror jag kommer vara fördelaktigt för mig med ISK. Spännande att pröva!

 

 

1 kommentarer

Utdelnings91an

11 Jan 2015 16:25

Jag handlar också i en vanlig depå, däremot kan en flytt till ISK bli aktuellt framöver. Det som är viktigt att tänka på att en överflyttning rent tekniskt betyder att aktierna säljs i vanliga depån och sen köps tillbaka i ISK vilket i mångas fall med tanke på börsutvecklingen de senaste åren skulle innebära att latenta skatteskulder i den vanliga depån idag skulle behövas betalas in till SKV.

Alltså är det bättre att vänta tills (om) vi får en sättning i marknaden och sen flytta över.

Kommentera

Publiceras ej