Vinsthemtagning till bostadsköpet

0kommentarer

Jag skrev tidigare här att jag köpt en bostadsrätt! Jag tänkte dela med mig av bakgrunden till detta men även fördelningen mellan bottenlån, topplån och egen insats.
 
Sedan år 2011 har jag sparat till en kontantinsats till en lägenhet eller ett hus. När jag började sparandet var jag inte färdigutbildad men jag lyckades ändå med hjälp av sommarjobb och extrajobb vid sidan av studierna att lägga undan en peng varje månad till sparande till bostad. I det läget sparade jag detta på ett sparkonto men har i efterhand förstått att jag skulle ha det i en fond, förslagsvis Avanza Zero (inga avgifter). 
 
I november år 2014 började jag således att sätta in 4 500 kr per månad av de redan sparade pengarna i Avanza Zero, vilket sedan ändrade sig till 1 125 kr per vecka för att få en bättre spridning av köpen. Det var en chanstagning eftersom det bara var månader kvar till köp av bostadsrätt. Nu när allt är klart och jag sålt av alla fonderna till boendeköp kan jag konstatera att det var bra gjort och att denna affär gjorde att jag gick ungefär 10 000 kr plus. 
 
Förra veckan skrev jag på överlåtelseavtalet. Vi får tillgång till lägenheten om mindre än en månad, det var alltså en snabb inflytt som vi var ute efter. Det beror på att den bostadsrätt som vi nu bor i hyr vi i andrahand men att den person som äger denna lägenhet har hittat en köpare och att de ville ha inflytt 1 augusti. Det blev därmed en stressig vecka när vi fick reda på det, jag har inte varit med om en sån pressad situation som den jag var i då - vad skulle vi ta oss till? MEN eftersom vi varit på otaliga lägenhetsvisningar sedan i januari visste vi vad vi letade efter.  När jag såg den nya bostadsrätten för första gången så visste jag att jag ville ha den... Tur eller skicklighet? Det är mitt första lägenhetsköp. 
 
Ovan är en preliminär uträkning av de olika lånekategorierna. Lägenheten kostade lite över 1 miljon kronor och som jag tidigare har skrivit hade jag 185 000 kr till bostadsköp. Jag kommer använda 170 000 kr till den egna insatsen. Resterande del kommer gå till olika förvaringssystem såsom nya garderober osv. En del av de 185 000 kr kommer även vara lägenhetsbuffert. Just nu känns fördelningen helt okej. Den egna insatsen motsvarar 16,8 % av köpeskillingen. Målet är att amortera ner topplånet kontinuerligt men samtidigt ha ett sparande till ny bostad vid sidan om. Totalt bolån blir antagligen 840 000 kr. Härligt att ni har fått en liten inblick i det ekonomiska. Efter bankmötet den kommande veckan kommer mer beräkningar vad gäller boendekostnader per månad. 

Kommentera

Publiceras ej