Lånelöfte

1kommentarer

Köpa lägenhet eller inte?

Aktuell fråga med tanke på mitt senaste inlägg angående bostad. Läs det här

Hur tänker jag?

Jag och min sambo har kontrakt på en lägenhet fram till sista juni. Sen måste vi skaffa nytt alternativt att vi bor kvar i vår andrahandslägenhet (det är en bostadsrätt som är ute till försäljning men ägaren har inte lyckats sälja lägenheten än). Just nu funderar vi starkt på att faktiskt bo kvar i lägenheten, kanske möjligen till december? (då har vi bott här i ett år). 

För några månader sedan beslutade vi oss för att titta på bostadsrätter som jag skulle köpa. Därmed skickade jag in en ansökan till min bank där jag ansökte om lånelöfte. Sagt och gjort. Till kontantinsats hade jag 170 000 kr och jag begärde att få låna 930 000 kr. Alltså att totala köpet för lägenheten var 1 100 000 kr. 

Min ambition är nu att spara en högre summa till kontantinsatsen och därmed senare kunna höja det totala priset när det är dags för köp. Då är tanken att vi kan hamna lite närmare stan. Hur långt in i framtiden detta är vet jag inte ännu. Det tåls att räkna på ;) 

För tillfället har jag ungefär 180 000 kr (alltså 10 000 kr mer än när jag skaffade lånelöfte i januari). Jag har inte för avsikt att höja lånelöftet nu för tilfället utan sitter lugn i båten några månader. Lånelöftet går ut i juli 2015 så jag har en tid på mig att bestämma mig för hur jag ska göra. 

Ni följer väl min resa?

1 kommentarer

PengarMoneyPengar

16 Mar 2015 21:17

Jag är med på din resa! Det är spännande att följa. Spara smart :)

Svar: Tack! Gillar att du skriver "spara smart". Bara det ger reflektioner!
Hoppas det går bra med ditt sparande och dina investeringar :)
/Rikedom
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej