Bankmöte

3kommentarer

Vilket bakslag. Vilken nedbrytande känsla. Jag och min sambo har varit på bankmöte.

 
Jag hade goda förhoppningar innan bankmötet, jag var redigt pepp. Min sambo var pepp. Vi hade beslutat oss för att ta till oss den information som vi skulle få från SEB och med 99 % säkerhet ha banken som huvudbank. Vi ansåg att kostnaderna för att ha gemensamt konto med 2 kort var låga i jämförelse med de andra bankerna. Eftersom köp av bostadsrätt är på tapeten diskuterade vi också lånelöfte och bolån. Jag är med i ett fackförbund som SEB samarbetar med så vi skulle få bolåneränta på 1,26 % istället för deras 3 månadersränta som ligger på 2,05 %.

Jag redovisade för bankkvinnan att jag har 15 % kontantinsats och för vilka belopp vi är intresserade av att köpa och hon beräknade. Det hela slutade med att jag och min sambo drar in för lite inkomster i månaden för att kunna få lånelöfte. Enligt banken så ska vi ha ett visst belopp efter att alla boendekostnader är betalda, men den nivån kom inte vi upp till, när de beräknar på 5 % bolåneränta.

Samtidigt vill banken skydda min sambo (som inte går in med någon kontantinsats men som enligt banken ändå skulle stå som ägare) genom att vi ”måste” låna tillsammans eftersom annars kan jag slänga ut min sambo när jag vill.

Enligt mina beräkningar är kostnaderna som de räknar på för höga eftersom min sambo är student (och inte lever fett) och jag driver ju denna blogg så mina utgifter är inte höga (hehe). De beräknade också räntan på 2,05 % och inte 1,26 % som vi skulle få om vi hade banken som huvudbank. Dessutom var återbetalningen av studielånet nära dubbelt så mycket som min amortering egentligen är (och den nivån kommer jag att amortera om kanske 10 år och då är min sambo färdigutbildad och vi får in högre inkomster). Samtidigt kan jag förstå att bankerna har blivit striktare på att bevilja lånelöften och det är på ett sätt bra. Jag accepterar bankens beslut! Vill tillägga att vi är välkomna som kunder när min sambo har fått jobb. 


Nu är bara frågan hur vi ska gå vidare; ska vi rikta in oss på en hyresrätt eller ska vi gå till fler banker och höra vad de säger? Är en lösning av öka på boendesparandet till max under några månader?

Skriv gärna en kommentar och om ni behöver siffror för att ge er syn på det så ger jag gärna ut det.

3 kommentarer

Aktienovisen

14 May 2015 20:07

Jag tycker absolut ni ska kolla runt bland övriga banker och ställa dem mot varandra! Det har vi gjort och det gjorde att vi fått ner våran ränta en hel del.

Vad gäller boendesparandet så finns det väl egentligen ingen anledning till det då banken inte tar någon hänsyn till hur mycket pengar du har på kontot utan det är ju just inkomsten som är det de tittar på precis som du skriver :) Men känner du för att återkomma till banken och skryta med hur mycket pengar ni har sparat så go for it ;) hehe

Svar: Det får bli att ha möte med fler banker och se vad de kan erbjuda. Bland annat vet jag att Nordea har samarbete med mitt fackförbund som ger 0,3 procentenheter rabatt på bolåneräntan. Återkommer i frågan!
Tack för din kommentar. Jag har tidigare inte hittat till din blogg men har varit inne o kikat lite snabbt på den. Gillar fliken "utdelningskollen"! Ska ta mig en läsning av din blogg i helgen!
Rikedom

Anonym

15 May 2015 07:38

Ni borde definitivt gå till andra banker. Jag har för mig ha läst att SEB räknar Ut hur mycket man får låna annorlunda jämfört med resterande banker. Du kan ju kolla på olika hemsidor hur mycket ni potentiellt skulle kunna få låna genom deras kalkyler som t.ex SBAB.

Svar: Intressant att du skriver att SEB beräknar lite annorlunda mot vad de andra bankerna förmodligen gör. Det lutar åt att vi söker oss till fler banker för att kolla läget där. Tack för din kommentar!
Rikedom

PengarMoneyPengar

15 May 2015 16:19

Jag tycker att ni ska söka er till en annan bank och sedan eventuellt byta till SEB när din sambo har fått jobb efter studierna.
Det är väl bara bra att komma in på bostadsmarknaden i en större stad.

Svar: Jag tror vi går på din idé faktiskt! Jag har kollat upp att Nordea också har samarbete med mitt fackförbund och att de ger 0,3 procentenheter lägre bolåneränta än den rörliga räntan. Kan vara värt att kolla upp?
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej