Gemensamt konto - kostnader

2kommentarer

Min sambo och jag har bestämt oss för att skaffa gemensamt konto och två stycken kort till det kontot.
 
Nu har vi som väl är bestämt oss för att sluta upp med swishandet mellan oss så fort det är en utgift. Det kommer därmed bli smidigare att betala gemensamma räkningar och utgifter om vi den 25e i varje månad för över ett belopp som behövs under månaden. 
 
Jag har tidigare varit inne på denna diskussion men vi har inte kommit igång för att undersöka hur mycket det kostar. Nu har vi tillsammans suttit och gjort jämförelser. De banker som vi har jämfört är SEB, Swedbank, Handelsbanken och Nordea. 
 
Vad har vi tittat på i vår jämförelse? 
  • Ränta på sparkonto
  • Kontoavgifter
  • Bolåneräntor
 
Vad kom vi fram till? 
Ingen av storbankerna har en hög ränta på sparkonton, men det visste vi sedan innan. Mina sparpengar har jag på en annan bank, HoistSpar, och kommer fortsätta med det. Det som var mest intressant var därmed kortavgifter och bolåneräntor. Det vi kom fram till är att SEB har det bästa priset på det som vi efterfrågar. Deras gemensamma kort kostar 25 kr i månaden och deras 3 månadersränta ligger idag på 2,05 %. Dessutom har jag som är medlem i fackförbundet ST rabatt på bolåneräntan. Jag har dock inte kommit fram till vilket belopp det rör sig om. Ett mail har därför skickats till dom där svar önskas. Beroende på vad de svarar funderar vi på ett personligt möte med dem för att diskutera mer. 
 
Jag har inget bolån nu eftersom jag inte har någon bostadsrätt, radhus eller villa - men kanske i framtiden och då spelar denna parameter också in. 
 
Vilken bank har ni? Vilka avgifter har ni? Och vad ligger bolåneräntan på för er? 

2 kommentarer

Erika

03 May 2015 17:14

Hej!

Jag & min sambo har Länsförsäkringar som vår "huvudbank" och är väldigt nöjda med dem. Vi har ett gemensamt konto med varsitt kort kopplat till det plus varsitt eget privatkonto med bankkort till. Tack vare att vi har hemförsäkringen och varsitt månadssparande i fonder hos dem så får vi gratis bankkort (tror de kostar 225:-/år annars). Vi har även vårt bolån hos dem och har en listränta på 2.02%, men efter rabatt så ligger den nu på 1.67%.

Hoppas ni hittar en bank ni blir nöjda med och tack för en bra skriven blogg, perfekt läsning för en privatekonominörd som mig :-)

Mvh Erika

Svar: Tack för kommentaren! Länsförsäkringar tittade vi inte så noga på i vår jämförelse. Får jag fråga hur ni fick rabatten på bolånet så att räntan nu ligger på 1,67%?

/Rikedom
Rikedom

Erika

20 May 2015 21:09

Hej! Försökte svara under min tidigare kommentar men det gick inte (eller så är jag för oteknisk :D) så här kommer en ny tråd... :) (har missat att gå in här och svara också, så svaret blev lite sent också...)

När vi skulle köpa vårt hus så bokade vi möte på två banker och frågade vad vi skulle få för ränta om vi valde att ha vårt bolån hos dem, och då frågade de oss om hur stor kontantinsats vi hade, vad vi sparade och vad vi kunde tänka oss att ha för tjänster hos banken (vilket i princip var bolån, privatkonto med kort och ett ISK-konto med fondsparande). Baserat på det så fick vi ett erbjudande om en ränterabatt, vilken dras från listräntan.

Hos Länsförsäkringar fick vi -0,35 procentenheter i rabatt på rörlig ränta. Tror räntan låg på 2,41% när vi skrev på papprena på huset, men rabatten följer med hela tiden så sjunker listräntan så sjunker även vår ränta. Vi behövde inte ens säga att vi ville förhandla om räntan utan de bara gav oss erbjudanden att ta ställning till.

Så, det är ett hett tips att inte nöja sig med listräntan som banken visar utåt utan att våga jämföra mellan olika banker. Vi hade hela bolånet på rörlig ränta från början, men efter ett halvår så valde vi att binda en tredjedel så då var vi på möte på banken igen för att höra vad de kunde ge oss för ränta då, och då fick vi -0,6 procentenheter i rabatt på 3-årig ränta.

Båda bankerna vi var hos (Länsförsäkringar och Handelsbanken) gav ett väldigt bra bemötande och försökte inte pracka på oss mängder med dyra extraprodukter eller tjänster, utan det var väldigt sakligt och bra.

Vänliga hälsningar
Erika

Kommentera

Publiceras ej