Walmart

1kommentarer

Jag har länge funderat på ännu ett amerikanskt bolag i min aktieportfölj. Några av kriterierna är att bolaget ska vara stort, ha stor marknadsandel och samtidigt vara stabilt, det känns som att det är extra viktigt då företagen i Amerika verkar och har sitt säte så pass långt bort från lilla landet Sverige.

Min aktieportfölj bestående av amerikanska aktier är skral. Sedan tidigare äger jag finfina Coca Cola, 100 st aktier har jag samlat på mig. Men visst vill jag ha fler bolag från det stora landet! De amerikanska företagen som jag har funderat extra på är McDonalds och Walmart. Nu har jag tagit ett steg till – och bestämt mig för att det sistnämnda bolaget kan vara något för mig.

Walmart
Det finns mycket att skriva om Walmart, det gigantiska bolaget som det har utvecklats till. Bolaget är världens största i sin bransch – detaljhandeln. I våras kunde vi läsa om att Walmart är den största privata arbetsgivaren i USA, Kanada och Mexiko. Totalt har bolaget 2,2 miljoner anställda fördelat på 11 000 butiker i 27 länder. Imponerande, tycker jag. Det är här år 2015 års siffror. Vi går tillbaka till bolagets början, tillbaka till år 1962 då den ena brodern Walton öppnade en stormarknad – med stöd från sin bror.

Hur har Walmart kunnat utvecklas till att bli världens största företag i sin bransch? Enligt mig är det på grund av deras affärsplan, den är brilliant. Bolaget har utvecklats till att bli en stormarknad med flera varor och där dessa varor har lågt pris. Walmart kan ha dessa låga priser då de har avancerad logistik och deras utmärkta hantering av inköp. Det här medför ökad produktivitet och i slutändan kan de ha låga priser - som de är så kända för.

Fördelar och nackdelar
Någonting som har uppmärksammats under den senaste tiden är att Walmarts personal har dåliga arbetsförhållanden, de anställda sägs också ha låg lönenivå. De åtgärder som har vidtagits från företaget är investeringar i personalen genom löneförhöjningar. Jag återkommer till detta.

Tillsammans med investeringarna i personalen har Walmart även investerat i deras e-handelsprojekt. Investeringarna i e-handeln har medfört att det kommer bli en framtida förlust (inom de närmsta åren) men att det i framtiden innebär en tillväxt efter nuvarande investeringar. Det som är intressant är att bolaget själv anser att de har den snabbast växande e-handeln i världen! Enligt uppgift är e-handeln för tillfället 3 % av de totala intäkterna. Återstår att se hur väl marknaden tar emot detta.

Jag har under de senaste åren kommit i kontakt med Walmart på flera olika sätt. Under min tid på universitetet minns jag att vi hade case med Walmart som huvudbolag och att vi skulle analysera deras verksamhet. Då var det för mig ett relativt okänt bolag vi hade att göra med men medvetenheten har stärkts genom åren. Andra tillfällen som jag har kommit i kontakt med bolaget är när min sambo lyssnar och tittar på vloggar. Där nämner vloggarna att de ska handla på Walmart och det är ju såklart positivt för försäljningen (och jag kan meddela att denna vlogg följs av många).

Den senaste rapporten
Under de senaste tre åren har aktiekursen sjunkit för Walmart. Vi kan se det genom olika grafer som visar aktiekurserna. Inte minst har aktiekursen rasat efter att bolaget i oktober gav ut sin senaste rapport. Rapporten och uppmärksamheten kring den medförde att aktiekursen rasade 9,9%! Vad var det som gjorde att aktien rasade? Jo, i rapporten så vinstvarnade bolaget, det skrevs om investeringarna i löneförhöjningarna och dessutom var bolagets försäljning i september sämre än väntat. Bolaget konstaterade att försäljningstillväxten kommer vara oförändrad under år 2015/2016, vilket är annorlunda mot de prognoser som tidigare presenterats. Sedan tidigare har vi kunnat läsa att tillväxten förväntades öka en till två procent per år.

Walmarts utdelning
Jag älskar bolag med fina utdelningar. När jag köper aktier i olika bolag tittar jag så att utdelningen är inom den nivån som jag tycker är acceptabel. Gränsen har jag satt till minst 3 procent i direktavkastning. Hur ser Walmarts utdelning ut? Är den inom den nivån där jag är nöjd?

Walmart delar ut fyra gånger per år – i mars, maj, augusti och december. Historiskt är bolaget ett av de ledande då de i år ökade utdelningen för 42a året i rad. För år 2015 höjdes kvartalsutdelningen med 2,1 % till 0,49 USD per aktie.

År 2015 har Walmart en kvartalsutdelning på 0,49 USD per aktie. Aktiekursen är nu cirka 57,27 USD per aktie. Det här innebär att direktavkastningen för denna kurs är 3,4 procent ((0,49 USD*4 ggr)/57,27 USD).

Egna kommentarer
Framtiden är e-handeln. Det tror jag. Om ett bolag som säljer varor och produkter ska kunna marknadsanpassa sig så gäller det att vara redo där kunderna vill möta företaget. En sådan plats är på nätet. Genom e-handel. Rapporten om investeringar i (bland annat) e-handeln mottogs negativt av marknaden. Jag håller inte med. På kort sikt är det en förlust med denna investering men på lång sikt tror jag att bolaget kan vinna mycket på det. För närvarande är intäkterna från e-handeln tre procent av totala intäkterna för Walmart. Jag räknar med att denna andel ska öka under den närmaste tiden och att vi så småningom kan se positiva siffror, Walmart har kapaciteten och möjligheten till det. Låt det bara ta ett tag.

Kommer Walmart växa så som de tidigare har gjort? Jag anser att bolagets investerar i löneökningar kommer ha positiva effekter i framtiden och att det kommer löna sig då företaget kan komma tillbaka starkare. Kanske var det bara en överreaktion av marknaden med den nedgång som vi såg i oktober?

Och så till utdelningen, mitt favoritämne. Ni kunde ovan läsa att direktavkastningen för nuvarande aktiekurs är cirka 3,4 procent. Jag tycker att den här nivån är helt okej att investera på lång sikt. Med tanke på den utdelningstillväxt som har varit de senaste 42 åren kommer utdelningen (troligtvis) öka år för år. Det positiva med Walmart (och kanske amerikanska bolag generellt) är att de har utdelning fyra gånger per år. Genom min utdelningskalender, läs här, kan jag konstatera att bolaget kommer med positiva utdelningsmånader. Kul att få mer spridning på utdelningarna! Min strävan efter att kunna leva på passiva inkomster stärks.

Min rekommendation
Köp
, lång sikt.  

 

Investerar du i Walmart? Lämna gärna en kommentar. 

1 kommentarer

Daniel

03 Nov 2015 20:34

Jag har blivit lite skrämd av allt negativt som skrivits om Walmart, men samtidigt så säger ju de modiga experterna att det är när alla är rädda som man kan få företag till ett bra pris.

Svar: Absolut, du har så rätt i det du skriver - när alla är rädda så blir det bra priser på företagen. Återstår att se hur det går på lång sikt, på kort sikt tycker jag min position är bra (även fast jag inte ska bry mig om kursrörelser på kort sikt så kan jag inte låta bli). Får se när jag köper på mig fler. Jag har nu kikat in din blogg lite snabbt och jag ska läsa mer, intresserad av dina återblickar!
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej