56,4 % av nettolönen sparas eller amorteras

2kommentarer

Ny lön betyder nya likvider att spara, investera och att använda för att amortera på studielån och bolån. 
 
Beräkningen nedan beräknas på det som jag sparar, investerar och amorterar på lång sikt!
 
Lönen som satts in på mitt konto var 20 200 kr. Av dessa gick 11 400 kr till investeringar, sparande och amorteringar. Månadens sparkvot uppgick därmed till hela 56,4 % av nettolönen
 
Genomsnittlig sparkvot de senaste sju månaderna är därmed 50,6 %! Jag är över 50 procent i genomsnittlig sparkvot och det känns himla bra. Att ha en så pass hög sparkvot är helt klart en bra väg att gå för att i framtiden kunna vara ekonomisk oberoende. Ett första steg är att se efter så att utgifterna per månad är låga! 

2 kommentarer

Daniel

28 Sep 2015 21:34

Bra jobbat!

Med så mycket sparande så tidigt (jag inbillar mig att det är tidigt i karriären) så borde det öppnas många möjligheter längre fram. Får se hur billigt det kan bli den här nedgångsfasen och hur mycket det kommer svida innan det går över (för det har väl inte gått över ännu?)

Svar: Tack! Jag har heltidsjobbat i drygt tre år nu framtiden ser ljus ut tycker jag! :) Jag tror på fortsatt nedgång över tid, så det gäller att gå in lite då och då för att få bra kurser. Så tycker jag i alla fall =)
Rikedom

PengarMoneyPengar

29 Sep 2015 20:16

Fantastiska siffror! Kämpa på så som du gör.

Svar: Tack för det! Tack för peppen! Det känns bra att kunna spara, amortera och investera på dessa nivåer men att jag ändå har kvalité i livet =) Kul att följa hur du utvecklas med din sparkvot!
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej