Gemensamt konto

5kommentarer

Jag och min sambo har skaffat gemensamt konto hos min huvudbank. Äntligen! Efter månader av swishande till varandra ser vi nu fram emot att kunna ha ett gemensamt konto för gemensamma utgifter.
I och med att vi inte har gemensam ekonomi underlättar detta väldigt mycket. Det som återstår är att diskutera hur stor överföring vi ska göra till detta konto varje månad. Det är utgifter för mat, avgift, räntor och övriga utgifter som vi ska stå för. 
 
Ska tillägga att det kostar 250 kr per år för uttagskort och gemensamt konto. 
 
Har du och din sambo gemensamt konto, eller till och med gemensam ekonomi? Hur löser ni gemensamma utgifter? 

5 kommentarer

Anonym

14 Sep 2015 21:13

När jag o min man först flyttade ihop skaffade vi ett gemensamt konto. Dock valde vi Ica-banken eftersom vi räknade med att då få tillbaka avgiften i form av bonuskupongerna man får när man handlar där. Vi delade på de gemensamma räkningarna också satte vi in en summa som skulle täcka löpande gemensamma utgifter. Känns som ett väldigt rättvist system. Lycka till!

Svar: Tack för att du delar med dig! :)
Rikedom

Anonym

15 Sep 2015 13:40

Jag och min sambo flyttade ihop, vi har separata ekonomi men har ett gemensamt konto för räkningar och dylikt

Svar: Tack för kommentaren. Vi har också separat ekonomi, och vi kommer fortsätta ha det i framtiden. Hur gör ni exempelvis med möbelinköp? Delar rakt av?
Rikedom

Herrbajen

15 Sep 2015 15:13

OKQ8 1% på alla inköp okr i avgift
För oss blir det typ 600kr i reda pengar per kvartal

Svar: Tack för att du delar med dig!
Rikedom

Spara För Livet

06 Nov 2015 21:41

Hur har det gått med det gemensamma konton? Jag och min sambo swishar fortfarande fram och tillbaka då vi inte har hittat en bättre lösning ännu.

Vad gäller fördelning av boendekostnader så har vi valt att betala procentuellt utifrån våra löner. Med andra ord så betalar jag mer på boendet då jag tjänar mer. Däremot delar vi lika på mat t ex!

Svar: Tack för din kommentar! Jag ska kika in på din blogg sen :)
Med det gemensamma kontot har det inte gått så bra! Jag har inte fått mitt uttagskort och min sambo kan inte logga in och se kontot på internetbanken. Vi har inte tagit tag i att ordna det med banken tyvärr så swishandet fortsätter i detta hushåll. Hur tänker ni kring gemensamt konto?

Spännande med en procentuell fördelning för boendet! Hur kommer det sig att ni gör så och inga andra utgifter? Vi delar rakt av. Jag är heltidsarbetande och min sambo är student.
Rikedom

Spara För Livet

13 Nov 2015 15:16

Jo men vi tycker att det är mest rättvist så. Har även haft samma fördelning på större inköp av möbler så att det ska "känna" lika hårt hos bägge utifrån inkomst.

Kommentera

Publiceras ej