Jag är inte där än

3kommentarer

För att jag ska veta hur stora passiva inkomster jag behöver i framtiden för att kunna täcka mina utgifter har jag sedan en tid tillbaka ett projekt - ta reda på utgifterna! 
 
Mina utgifter för augusti månad är 12 759 kr. Det är den största utgiftsmånaden sedan jag började beräkna mina utgifter per månad. Hur kommer det sig? 
  • Halvårets försäkringar betalades i augusti
  • Flyttstädningen i förra lägenheten betalades i augusti
  • Pantsättning och överlåtelseavgift betalades i augusti
  • Jag har köpt ovanligt mycket kläder (vilket också har behövts - och det är helt ok)
  • En stor "övrigt"-post; verktyg, balsam (bättre - dyrare), schampoo (bättre - dyrare) är exempel på saker inom övrigt 
Som jag tidigare varit inne på så kommer det månader med högre utgifter. Exempelvis kommer jag i september ha en utgift för en ny mobil som kostar ett visst antal tusen (jag kan dock lugna ner er med att den inte är helt ny, den är såld på en andrahands-marknad).
 
För augusti månad har jag däremot inte haft några särskilt stora utgifter för semesterresor. Det är en blandad kompott - och det är bra. 
 
Eftersom jag har haft detta projekt under några månader kan jag ta ut ett genomsnitt per månad. För januari, april, maj, juni, juli och augusti är de genomsnittliga utgifterna 9 869 kr per månad. 

3 kommentarer

intresserad

08 Sep 2015 15:02

reagerar direkt på din kostnad för fackförbund och försäkringar, du säger att det är mycket, men jag skulle vilja hävda att det är lite. Vidare, ingen ränta på CSN lånet? som även det är riktigt lågt med tanke på din lön.

Svar: Jag tycker också att försäkringarna per år är låga. Men eftersom utgifterna i augusti månad var den högsta hittills så punktade jag upp vad det berodde på - i och med att jag betalade halvårets försäkringar så är det en orsak till att utgifterna såg ut som det gjorde.
Vad gäller CSN-lånet gör jag ingen uppdelning på om jag amorterar på lånet eller betalar av räntan. Det här beror på att CSN har valt att sammanställa en klumpsumma och jag vill inte lägga energi på att fördela upp dessa - tror inte dessa belopp är såå intressanta för er läsare. Rätta mig om jag har fel! :)
Rikedom

intresserad

08 Sep 2015 15:04

Jo, jag låter ju rätt kritisk, så som tillägg - jag tycker det ser mycket bra ut, imponerande låg snittkostnad/månad. :)

Svar: Jag tycker det är härligt att någon annan än jag och min syster (www.pengarmoneypengar.blogg.se) är intresserad av min privatekonomi. Som jag skrev innan så får kommentarerna mig att tänka till! Superbra :)
Rikedom

Nils

09 Sep 2015 23:15

Kan ha missat i föregående inlägg, men hur kommer det sig att du räknar med amortering som utgifter i dessa beräkningar?

Svar: Nils, tack för din kommentar! Jag tar med amortering i beräkningarna eftersom jag, också när jag kan leva på mina utdelningar, kommer fortsätta att amortera på mina lån. Då vill jag inte upptäcka att det behövs x antal kr extra till amorteringar. Med det sagt så innebär det att jag en dag vill vara skuldfri =)
/Rikedom
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej