Nytt aktieköp - Swedbank

1kommentarer

Jag investerar i aktier för framtiden. Det innebär att jag köper månadsvis för att köpa in mig på olika köpkurser i olika bolag. När det kommer en sättning har jag kapital utanför börsen som jag går in med. Det här är min strategi som jag har utarbetat genom de senaste åren.

11 st Swedbank-aktier köptes i veckan, efter att kursen gått ner något.  Ett bra köp som ser bra ut i framtiden också. Kursen som jag köpte Swedbank till var 192,20 kr styck. Totalt gick affären på 2 119 kr inklusive courtage. Direktavkastningen var 5,9 % vid köptillfället.

I nuläget äger jag 107 st aktier i Swedbank, alla är investerade på mitt investeringssparkonto (ISK).  Dessa andelar medför att marknadsvärdet är lite över 20 000 kr. Under den senaste tiden har jag ökat innehavet i Swedbank och den främsta anledningen till det är deras nuvarande direktavkastning.

I sämre tider (exempelvis år 2008 och 2009) så har utdelningarna varit 0 %. Det här är givetvis inte bra och det är därför som jag nu funderar på att ligga lite lågt med fler investeringar i Swedbank. Det som väger upp är att Swedbank historiskt har varit bra utdelare i goda tider jämfört med OMX. Jag får återkomma med ett diagram med hur stor andel av min portfölj som Swedbank utgör.

 
Aktiereserven

Något som är intressant när det är lite svängningar på börsen är hur stor min aktiereserv är. Mina likvider som är avsedda att komma in på börsen när det är en sättning nedåt eller en börskrasch uppgår nu till 50 800 kr. Det är en skaplig nivå som jag gärna ser höjs innan den blir aktuell att använda. Varje månad för jag över minst 2 500 kr för detta ändamål. 

1 kommentarer

Anonym

18 Oct 2015 15:16

För mig är det första gången jag läser på din blogg, kul att ta del av den.
Tänkte fråga hur du ser på att Swedbank låg risigt till både vid senaste börsnedgången 2008/2009 men även tidigare?
Och med risigt menar jag att banken i praktiken skulle gått omkull och banken inte funnits mer om det inte var för att staten räddat dom. Alla aktier hade blivit värdlösa och ingen utdelning naturligtvis.

En annan svenska bank som klarat sig genom alla svårigheter som andra banker fått ta del av är Handelsbanken. Hur ser du på skillnaden mellan ditt val av aktieköp i bank, där det på lång sikt verkar vara mer risk i Swedbank jämfört med Handelsbanken?

Kommentera

Publiceras ej