Min aktieportfölj februari år 2016

3kommentarer

Det är dags för en uppdatering av hur min aktieportfölj ser ut och hur bolagen fördelar sig. Varför är detta intressant? 
 
  • För att jag ska ha koll på att mina kärninnehav är de största innehaven
  • Ta hjälp av informationen som jag får fram här nedan till framtida investeringar
Såhär ser min aktieportfölj ut februari år 2016. Det finns två kärninnehav, Hennes & Mauritz samt Skanska. Det tycker jag är bra, två bolag jag gillar mycket. Ratos och Coca Cola kommer efter med cirka 12 procent vardera. Snyggt. De mindre innehaven procentuellt sätt är Industrivärden, Walmart, NCC samt Profilgruppen. 
 
 
 
 
 
Jag har 8 st svenska bolag och 2 st utländska. Jag funderar fortfarande på om jag ska investera i något nytt svenskt bolag och något nytt amerikanskt bolag. Återkommer om det ;) 
 
Portföljen är trots nedgången i början av året värd över 300 000 kr. Jag tycker det är stort och jag är pepp på att investera under året. 
 
Har ni några åsikter angående min aktieportfölj? 
 

3 kommentarer

Daniel

15 Feb 2016 19:10

Jag tycker det ska bli roligt att höra hur det går för Ratos. Det är så många andra som tröttnat på den att jag misstänker att de är billigare än de förtjänar.

Men trevliga företag. Två tredjedelar av den är bara 4 företag. Är det medvetet (högre risk, potentiell högre avkastning) eller bara ett delsteg mot fler företag?

Svar: Rapport imorgon från Ratos, det ska bli intressant att se hur siffrorna ser ut. Kanske ska ha nöjet att kika på Q3 2015 ikväll för att ladda? ;) I dagarna förvärvade de ett nytt bolag, också intressant då de blivit kritiserade för att ha stor kassa. Jag tror på dom långsiktigt!

Bra synpunkt angående de fyra största av mina bolag. Tror att det är en slump och att jag har fyllt på i dom (exklusive Coca Cola) när det varit fina köplagen. Ambitionen är att jämna upp procenten och ta in fler svenska bolag, just nu vill jag titta mer på Axfood och Handelsbanken.
Rikedom

Tony

15 Feb 2016 22:20

I huvudsak en bra portfölj, jag gillar framförallt H&M, Skanska & Coca Cola. Jag skulle lägga till SHB, Axfoods, Colagte-Palmolive och/eller Tele2.

Svar: Tack för dina synpunkter. Jag håller med dig om Handelsbanken och Axfood - det är två bolag som jag i framtiden vill äga. De andra två bolagen du nämner har jag inte så stor koll på.
Rikedom

Kourtney

16 Feb 2016 09:31

Jag kan inget om det men jag älskar att spara och skulle vilja lära mig att spara på det här sättet istället för sparkonton eftersom räntorna ju är värdelösa....

Svar: Börja stegvis! Kolla in de största bolagen här; https://www.avanza.se/aktier/lista.html Googla sedan de bolagen som du känner är aktuella för dig och få dig en större ekonomisk bild av företaget. Har du en depå kan du testa att köpa för små summor.
Rikedom

Kommentera

Publiceras ej